Trafikalarmen Saphe kan sladre om dine fartsynder
Politiet har fået adgang til dataloggen fra en Saphe trafikalarm.
I en tragisk dødsulykke har politiet fået adgang til et datasæt med 12.000 linjers dokumentation om hastighed og lokation fra en Saphe-trafikalarm. Begge biler involveret i ulykken havde en Saphe-enhed, skriver Ekstra Bladet.
Disse oplysninger har skabt en stor debat på Facebook i Saphe Danmark-gruppen. Alle er enige om, at de ansvarlige for vanvidskørslen skal straffes. Debatten handler udelukkende om, hvor store mængder data en trafikalarm som Saphe gemmer på brugernes telefoner – og hvorvidt det er rimeligt.
Saphe erkender på Facebook, at “data gemmes lokalt på telefonen” og understreger samtidig, at “der ikke er tale om data, overført til Saphe, som er udleveret til politiet”.
– “Politiet har fået fat i personens telefon og har ‘hacket’ den, så de har kunnet udlæse Saphe Link-appens interne data,” forklarer app-producenten i gruppen.
Hvordan er dine data beskyttet?
Sagen rejser spørgsmålet om, hvor meget data om f.eks. kørslen det er rimeligt for en appudbyder at logge. Herunder også om de registrerede data er krypterede på telefonen og om de sendes fra appen til udbyderens server.
Saphe Danmark oplyser til MereMobil.dk, at logfilsdata fra appen ikke er krypteret på telefonen, men at brugeren ikke selv har adgang til filen. I forbindelse med fejlfinding kan brugeren dog sende filen direkte til Saphes support via en funktion i appen.
– “Logfilen bruger vi til at hjælpe kunderne med problemer i forbindelse med brugen af appen eller fejl, som at alarmer ikke er udløst på en given strækning,” forklarer Freddy Sørensen, grundlægger og direktør hos Saphe.
Logdata gemmes på telefonen i en periode på syv dage.
I sommer trådte nye, skærpede regler for nye biler i kraft. Nye biler skal nu have en såkaldt EDR (Event Data Recorder), hvor kørslen bliver lagret. I forbindelse med ulykker kan myndighederne få udlæst disse data.
Denne “sorte boks” kendes også fra fly, hvor den kaldes en Flight Data Recorder (FDR).
Her kan du læse mere om de nye krav til biler, der sælges i EU.
GUIDE: Hvilken fartkontrol-app er bedst (september 2023)
Datalogning har tidligere været i fokus
Tidligere på året var Rejsekort og trafikalarmer, som Saphe og Drive One, i fokus da disse apps kræver, at funktionen “Tillad Altid” er aktiveret i telefonen.
Med denne funktion kan appudbyderne, i princippet, indsamle alle lokationsinformationer døgnet rundt, selvom appen ikke er åben.
I forbindelse med Rejsekort-appen så lød det fra Datatilsynet, at hvis en app indsamler mere information end det formål, som appen har, så kan det være et problem i forhold til GDPR.
LÆS MERE: Fartkontrol-apps overvåger dig konstant
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
Politiet har ikke direkte fået udleveret data fra Saphe, forklarer Freddy Sørensen fra Saphe. Politiet har på egen hånd hentet appens datalog ud af telefonen.