Geely klar med et bedre batteri til elbilen

Solid state batterier er den hellige gral, men indtil de bliver en realitet har Geely et ”overgangsbatteri” klar.

elbil lades op
Geely har et ”overgangs batteri” klar, der løser mange nuværende problemer (Foto: De Danske Bilimportører/PR)

Elbiler er smarte og har mange fordele. Blandt andet at de er gode for miljøet, men deres største problem er hjertet i elbilen. Batteriet.

Her er de nuværende batterier både miljøbelastende og produceret med svært tilgængelige råvarer og mineraler.

De mest benyttede batterier i elbiler i dag er af litium-ion-typen. De indeholder blandt andet det meget giftige råstof kobolt. 60 procent af verdens forbrug af kobolt udvindes i den Demokratiske Republik Congo, hvor arbejdsstyrken består af børnearbejdere. Desuden er kobolt et af de dyreste råstoffer i litium-ion-batterierne.

I et forsøg på at minimere eller helt undgå brugen af kobolt, benytter kinesiske BYD og Teslas batteriproducent CATL, batterier af litium-jernfosfat typen, skriver Hvilkenbil.dk.

Den ultimative løsning, er et faststof-batteri, bedre kendt som et solid state-batteri. Men udviklingen er besværlig og derfor langsom. Imens arbejder bil- og batteribranchen, blandt andet kinesiske Geely, på at optimere de eksisterende batterier.

Geely klar med et ”overgang batteri”

Volvo- og Polestar-ejer Geely, har nemlig været i arbejdstøjet og har udviklet litium-jernfosfat-batteri, der ifølge dem selv er intet mindre end revolutionerende.

Batteriet er som BYD-batteriet et “Blade Battery”, der er fladere og omkring halv størrelse af litium-ion-batterierne. De har højere energitæthed, vejer mindre og har længere rækkevidde. Desuden er de mere modstandsdygtige overfor ydre påvirkninger. For eksempel i forbindelse med en ulykke.

Ifølge Geely overgår de konkurrenterne med energiindholdet i deres litium-jernfosfat-batteri, der er på 192 watt-timer pr. kilo (Wh/kg). Her ligger BYD og CATL’s batterier på henholdsvis 150 Wh/kg og 125 Wh/kg.

Geely lover også at deres batteri kan oplades fra 10 til 80 procent på kun 17 minutter.

Det skulle samtidig kunne drive en elbil i op til én million kilometer uden at miste kapacitet. Med andre ord, hvis du kører 20.000 kilometer om året, kan batteriet holde 50 år.

Geely har indtil videre ikke oplyst hvornår og i hvilke biler det nye batteri ventes at blive monteret.

Hvad er den bedste løsning?

Ifølge hele elbil-branchen er solid state-batteriet den bedste løsning. Det benytter hverken kobolt, nikkel eller litium. Litium er ekstremt miljøbelastende, på grund af de vandressourcer fremstillingen kræver. Det vil i solid state-batteriet være erstattet af for eksempel natrium eller calcium.

Desuden skal de angiveligt kunne lades hurtigere, have en rækkevidde på mindst 1.000 kilometer, være mindre følsomt overfor temperaturudsving og være meget robuste.

Solid state har lange udsigter

Udviklingen af solid state-batterier har desværre lange udsigter. Helt op til 10 år kan der gå, inden en driftsklar udgave er parat til masseproduktion.

Derfor hilses overgangsløsninger, som den fra Geely, meget velkomment.

VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi sender dig fire gange om ugen de seneste technyheder til din indbakke. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst.


Mere til historien

Geely er ikke nogen lille spiller i autobranchen. De har de seneste år købt sig ind i Lotus, Proton Motors og Daimler (Mercedes-Benz). Samtidig ejer de Smart og Volvo.

Her er de syv finalister til European Car of the Year 2026

Elbilerne dominerer igen i finalefeltet til prisen ”European Car of the Year 2026” nu er snævret ind til syv modeller. 

(mere…)
Elbilsalget boomer i EU: Danmark indtager førerposition

Salget af elbiler går fremad på det europæiske marked og Danmark fører godt an.

(mere…)
Zeekr åbner nyt showroom i Kolding

Zeekr fortsætter sin ekspansion i Danmark. Den 1. november åbner Bjarne Nielsen et nyt, autoriseret Zeekr-showroom i Kolding.

(mere…)
Volvo ES90 kommer med 645 km rækkevidde 

Volvo Car Denmark har offentliggjort prisen på deres nye, fuldelektriske flagskib, Volvo ES90. Se prisen her 

(mere…)
Vores første indtryk af Skoda Vision 7S – den kommende Octavia elbil

Skodas mest ambitiøse bud på en elektrisk arvtager til Octavia er Vision 7S. Fremtiden er gennemtænkt. Her er vores første indtryk af Skoda Vision 7S.

(mere…)
Disse elbiler er de mest solgte i Danmark

LISTE: Danskerne har taget elbilerne til sig. Visse modeller er blevet klare favoritter. Se top 20-listen her.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram