Geely klar med et bedre batteri til elbilen

Solid state batterier er den hellige gral, men indtil de bliver en realitet har Geely et ”overgangsbatteri” klar.

elbil lades op
Geely har et ”overgangs batteri” klar, der løser mange nuværende problemer (Foto: De Danske Bilimportører/PR)

Elbiler er smarte og har mange fordele. Blandt andet at de er gode for miljøet, men deres største problem er hjertet i elbilen. Batteriet.

Her er de nuværende batterier både miljøbelastende og produceret med svært tilgængelige råvarer og mineraler.

De mest benyttede batterier i elbiler i dag er af litium-ion-typen. De indeholder blandt andet det meget giftige råstof kobolt. 60 procent af verdens forbrug af kobolt udvindes i den Demokratiske Republik Congo, hvor arbejdsstyrken består af børnearbejdere. Desuden er kobolt et af de dyreste råstoffer i litium-ion-batterierne.

I et forsøg på at minimere eller helt undgå brugen af kobolt, benytter kinesiske BYD og Teslas batteriproducent CATL, batterier af litium-jernfosfat typen, skriver Hvilkenbil.dk.

Den ultimative løsning, er et faststof-batteri, bedre kendt som et solid state-batteri. Men udviklingen er besværlig og derfor langsom. Imens arbejder bil- og batteribranchen, blandt andet kinesiske Geely, på at optimere de eksisterende batterier.

Geely klar med et ”overgang batteri”

Volvo- og Polestar-ejer Geely, har nemlig været i arbejdstøjet og har udviklet litium-jernfosfat-batteri, der ifølge dem selv er intet mindre end revolutionerende.

Batteriet er som BYD-batteriet et “Blade Battery”, der er fladere og omkring halv størrelse af litium-ion-batterierne. De har højere energitæthed, vejer mindre og har længere rækkevidde. Desuden er de mere modstandsdygtige overfor ydre påvirkninger. For eksempel i forbindelse med en ulykke.

Ifølge Geely overgår de konkurrenterne med energiindholdet i deres litium-jernfosfat-batteri, der er på 192 watt-timer pr. kilo (Wh/kg). Her ligger BYD og CATL’s batterier på henholdsvis 150 Wh/kg og 125 Wh/kg.

Geely lover også at deres batteri kan oplades fra 10 til 80 procent på kun 17 minutter.

Det skulle samtidig kunne drive en elbil i op til én million kilometer uden at miste kapacitet. Med andre ord, hvis du kører 20.000 kilometer om året, kan batteriet holde 50 år.

Geely har indtil videre ikke oplyst hvornår og i hvilke biler det nye batteri ventes at blive monteret.

Hvad er den bedste løsning?

Ifølge hele elbil-branchen er solid state-batteriet den bedste løsning. Det benytter hverken kobolt, nikkel eller litium. Litium er ekstremt miljøbelastende, på grund af de vandressourcer fremstillingen kræver. Det vil i solid state-batteriet være erstattet af for eksempel natrium eller calcium.

Desuden skal de angiveligt kunne lades hurtigere, have en rækkevidde på mindst 1.000 kilometer, være mindre følsomt overfor temperaturudsving og være meget robuste.

Solid state har lange udsigter

Udviklingen af solid state-batterier har desværre lange udsigter. Helt op til 10 år kan der gå, inden en driftsklar udgave er parat til masseproduktion.

Derfor hilses overgangsløsninger, som den fra Geely, meget velkomment.

VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.


Mere til historien

Geely er ikke nogen lille spiller i autobranchen. De har de seneste år købt sig ind i Lotus, Proton Motors og Daimler (Mercedes-Benz). Samtidig ejer de Smart og Volvo.

Kia er klar med danske priser på Kia EV3

Priserne på den kompakte SUV Kia EV3 er frigivet. Se priserne her.

(mere…)
Tesla: Selvkørende-funktion kommer i 2025

Såkaldt ”selvkørende” funktion til Tesla kommer i vores markedsområde næste år.

(mere…)
BYD på vej med nye modeller

BYD har netop lanceret den nye BYD Tang, men to helt nye modeller er også på vej.

(mere…)
Xpeng runder stor milepæl i Danmark

Xpeng har netop rundet en kæmpe milepæl i leverede biler i Danmark - på rekordtid.

(mere…)
Volvo dropper elbils-målet

Volvo har tidligere meldt ud, at de kun ville sælge elbiler i 2030. Nu ændrer de målet.

(mere…)
Ford sætter prisen ned på deres lagerbiler

Ford-forhandlerne har netop sat prisen ned på Mustang Mach-E med op til 62.500 kroner på lagerbiler.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram