Ny variant af BYD Tang – alt det vigtige er forbedret
Den kinesiske elbilsproducent BYD er på vej med en ny variant af deres 7-personers model, som har navnet Tang.
Topmodellen fra den kinesiske elbilsproducent BYD hedder på det europæiske marked Tang. Men den nuværende har en del svage punkter, hvilket er en af grundene til, at den her i 2024 kommer i en ny variant.
Og det virker spændende.
Designmæssigt vil den få et ”look”, som minder om de øvrige BYD-modeller på fronten, mens bagenden er næsten uændret. Dog er teksten ”BUILD YOUR DREAMS” på bagklappen væk. Og vigtigst af alt så skulle svaghederne fra første generation af BYD Tang være væk.
Hvor meget er din brugte bil værd? Udfyld formularen og få 3 tilbud på brugtprisen inden for 24 timer Annoncelink
Den første BYD Tang kom til Norden i sommeren 2021. Den kom på det danske marked i efteråret 2022, men der er sket meget på elbilsmarkedet siden dengang.
Bilen havde en rækkevidde på 400 km og var virkelig langsom om at lade – den ladede nemlig kun med én fase. Dette betød, at hjemmeladning var nærmest ubrugeligt.
BYD er dog siden blevet verdens største elbilsproducent og er nu klar med en forbedret version.
LÆS MERE: Ny BYD kan køre 2.000 km i ét stræk
BYD Tang version 2: Større batteri
Den kommer med et større batteri.
På første generation var batteriet 86 kWh. Den kommende bil har 109 kWh. Det skulle øge rækkevidden fra 400 km til 530 km på modellen, som er firehjulstrukket.
Opladningen øges også fra max. 120 til max 170 kW.
Ifølge BYD skulle det betyde 30-80 procent opladning tager 30 minutter. Hjemmeopladningen er gået fra én fase til trefaset. Dermed skulle den kunne oplade batteriet hjemme fra 0-100 procent på ca. 10 timer. På den gamle model tog det et døgn.
🚘 Her finder du et kæmpeudvalg af pærer, olier, bilpleje og alt du har behov for til din bil. Tjek udvalget af biltilbehør og priserne her Annoncelink Bemærk! Der er dag-til-dag levering og 365 dage returret.
Der er kommet nyt rat, samt headup-display og førerovervågning via kamera. Den drejelige skærm er vokset fra 12,8 tommer til 15,6 tommer. Ligesom softwaren har fået en opdatering til BYD’s Di Link 5.0, som giver bedre ydelse, bedre stemmestyring m.m.
LÆS MERE: Den danske elbils-park runder ny milepæl
Bagagekapaciteten er fleksibel, da både bagerste og midterste sæderække kan slås ned. Det betyder bagagekapaciteten kan justeres fra 235 liter til 1.655 liter.
BYD tilbyder 6 års fabriksgaranti/150.000 km og 8 års batterigaranti/200.000 km alt efter hvad der kommer først.
BYD Tang (2024) bliver tilgængelig i farverne Snow White, Silver Sand Black og Mountain Grey.
Der er endnu ikke oplysninger om prisen på BYD Tang (2024) eller den endelige salgsstart, men det ventes, at vi bliver klogere på dette efter sommerferien.
Første generation har en pris på 600.000 kroner. Det er spændende om BYD kommer med en skarp pris på BYD Tang (2024) for at få flere biler på markedet.
LÆS MERE: Svindel mod elbils-ejere – vær opmærksom ved ladestandere
Mere til historien
Åbner man ”kølerhjelmen” på f.eks. BYD Seal U er der direkte udkig til diverse kabler med højspænding i, hvor de fleste andre producenter har pakket det væk i plastik. Det kunne være et ønske, at BYD også gjorde det fremadrettet.