Nu kommer straftolden på elbiler
Populær kineser i Danmark rammes hårdt, når EU flere måneder tidligere end ventet indfører EU straftold på kinesisk producerede elbiler.
Ifølge den britiske erhvervsavis Financial Times indfører EU den varslede forhøjede told på kinesisk producerede elbiler fra næste måned.
EU-Kommissionen vil i dag, onsdag (12. juni 2024), oplyse bilproducenterne om, at den midlertidigt vil indføre yderligere told på op til 25 procent på elbiler importeret fra Kina.
Den ekstra told vil indbringe mere end to milliarder euro – omkring 15 milliarder kroner – årligt, og ifølge Reuters udgør straftolden op mod 38,1 procent. Det er producenten SAIC, som står bag mærker som MG og Maxus, der rammes med de 38,1 procent.
Hvor meget er din brugte bil værd? Udfyld formularen og få 3 tilbud på brugtprisen inden for 24 timer Annoncelink
BYD rammes med 17,4 procent
BYD, som har succes med modellen Dolphin i Danmark, skal betale en ekstra told på 17,4 procent, mens importører af Geely-biler (Polestar og Volvo, red.) skal betale 20 procent oven i købsprisen, skriver Ritzau.
Årsagen til den forhøjede told på kinesisk producerede elbiler er en klar formodning fra EU om, at de kinesiske producenter af elbiler får massiv statsstøtte.
Kina truer med, at lave et modtræk og lægge ekstra told oven i de 15 procent, som der er i forvejen på import af europæiske elbiler. Således styrer EU og Kina direkte mod en regulær toldkrig, som uundgåeligt vil gøre bilerne dyrere for forbrugerne.
Kina er EU’s største handelspartner, og der blev importeret elbiler fra Kina til EU for 10 milliarder euro i 2023. Kina har i øjeblikket en markedsandel af salget af elbiler i EU på otte procent.
LÆS MERE: Ny variant af BYD-model er kraftigt forbedret
Mere til historien
Den danske importør af kinesiske BYD vandt for nylig et kommunalt udbud, og sender i løbet af få måneder i alt 193 elbiler af modellen Dolphin ud på vejene i Holstebro Kommune og Syddjurs Kommune. Læs mere om det her