Samarbejde skal skaffe flere ellastbiler på de danske veje
Norlys og DFDS vil sammen sikre nye ladestationer til den tunge transport.
Elektriske varebiler, lastbiler og busser bliver – stille og roligt – en del af den trafikken på de danske veje.
Således bød 2023 bød på massive fremgange til alle tre biltyper i EU, hvor fremgangen for varebiler var 14,6 procent, mens antallet af nye lastbilsregistreringer steg med 16,3 procent
Danmark kan dog ikke prale med, at være i førertrøjen, men nu kan et samarbejde mellem energi- og telekoncernen Norlys og rederikoncernen DFDS måske være et vigtigt skridt mod en grønnere fremtid for den tunge transport.
Samarbejdet drejer sig om, at få etableret en ladeinfrastruktur, som sikrer at DFDS’ flåde af ellastbiler på dansk jord har adgang til flere lademuligheder. Samtidig åbner samarbejdet for, at Norlys kan etablere en kundebase, der vil benytte ladestanderne.
– “Vognmændene har tøvet med at investere i ellastbiler, fordi der manglede et effektivt ladenetværk, mens vi i Norlys og andre ladeoperatører ikke har kunnet forsvare at bygge et udbredt ladenetværk, før der var ellastbiler på markedet,” udtaler Ellen Trolle, direktør for Norlys’ ladestanderforretning, i en pressemeddelelse.
Hun tilføjer, at den “hønen og ægget”-problematik løses med samarbejdet, der betyder, at vognmændene er sikre på at kunne lade deres biler over hele landet.
I Danmark er der over 40.000 lastbiler – kun omkring 450 af dem kører på el. Resten er dieseldrevne, skrev Finans sidst i februar.
Mindst 10 ladestationer
Samarbejdet mellem DFDS og Norlys blev indledt i november, hvor Norlys etablerede den første hurtiglader på DFDS’ adresse ved Onsild i Hobro.
Norlys har desuden erhvervet arealer, der afspejler DFDS’ behov for opladning i deres rutenetværk. Det gælder blandt andet ved Herning og Aalborg.
Det nøjagtige antal ladestationer der skal etableres er ikke fastlagt endnu, oplyser Norlys, men der bliver forventeligt tale om mindst 10 ladestationer fordelt over hele Danmark inden udgangen af 2025.
I dag har DFDS 15 elektriske lastbiler på vejene i Danmark. Ved udgangen af 2024 forventer DFDS at have 125 elektriske lastbiler – heraf 25 i Danmark. For DFDS betyder samarbejdet, at virksomheden får adgang til ladeinfrastruktur og dermed kan tilbyde logistikløsninger med lav-emission til kunder i Danmark.
– “Vores elektriske lastbiler spiller en nøglerolle i vores ambitioner om at reducere vores CO2-udledning fra vejtransport. Men vi er afhængige af, at ladeinfrastrukturen kommer på plads,” udtaler Anders Christensen, VP-Nordic i DFDS logistikdivision.
Han oplyser, at DFDS vil fremme en mere lav-emissions transportsektor, og at der arbejdes tæt sammen med kunder og leverandører i denne omstilling.
Hvis du er ny på elbiler eller bare nysgerrig så skal du se vores video her.
Mere til historien
Mens kun én procent af lastbiler på danske plader kører på el, så er der anderledes gang i danskernes trang til, at sætte sig bag rattet på de eldrevne personbiler. Læs mere om det her