Lader Meta bevidst skadeligt indhold ligge for at tjene penge?
Den danske psykolog Lotte Rubæk vender Metas ekspertgruppe ryggen. Hun frygter ekspertgruppen har givet en legitimitet til Meta.
Psykologen Lotte Rubæk, daglig leder af Team for selvskade i børne- og ungdomspsykiatrien i Region Hovedstaden, har efter godt tre år valgt at træde ud af Metas ekspertgruppe.
Og det er der en helt klar årsag til.
Hun er “kommet til en erkendelse af, at den (ekspertgruppen, red.) i værste fald kan have givet en legitimitet til Meta, som på sigt kan stå i vejen for en strengt nødvendig politisk handling”.
Det skriver hun på LinkedIn og tilføjer, at hun “ikke længere tror på, at gruppens arbejde kan forbedre sikkerheden for børn og unge på deres platforme, så længe vi er oppe imod nogle forretningsmodeller, som grundlæggende vil noget andet”.
Til DR siger Lotte Rubæk, at hendes “klare opfattelse er, at alt indhold, som ikke er helt over grænsen, men som alligevel er skadeligt, lader Meta ligge”.
– “Det gør de, fordi det skaber interaktion og engagement blandt sårbare brugere,” siger hun.
En undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Epinion for DR viser, at hver fjerde i alderen 9 til 14 år svarer, at de oplever “ubehageligt” indhold online hver uge. Otte procent siger, at de oplever det hver dag.
Præcis hvad der defineres som “ubehageligt indhold” er usikkert, men i DR’s dokumentarserie “Alene hjemme på nettet” fortæller de medvirkende børn, at de har set videoer med vold, skyderier, drab, porno, selvskade og selvmord.
I en kommentar til britiske The Guardian udtaler en talsperson fra Meta ifølge Ritzau følgende:
– “Selvmord og selvskade er komplekse problemer, og vi tager dem utroligt alvorligt. Vi har konsulteret med sikkerhedseksperter, herunder dem i vores ekspertgruppe for selvmord og selvskade, i mange år, og deres feedback har hjulpet os med at fortsætte med at gøre betydelige fremskridt på dette område.”
Ifølge DR har Meta til gengæld ikke kommenteret, hvorvidt indhold bevidst ikke bliver fjernet for at øge engagement på platformene og dermed profit.
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
Regeringen og Medierådet for Børn og Unge mener, at der skal kontrol med børns alder og aldersgrænserne på de sociale medier. Læs mere om det her