Skal, skal ikke: Er prisfesten på elbiler stoppet?
Tesla har sat priserne op, mens blandt andre Honda lokker med en prisnedsættelse på intet mindre end 100.000 kroner.
Nogle sætter prisen på elbilen op. Andre sætter den ned.
Tesla tog førertrøjen i prisnedsættelser da de startede balladen med prisnedsættelser på op til 30 procent i januar sidste år.
Nu har den progressive amerikanske bilproducent sadlet om, og hævet prisen på model Y med 7.500 kroner på standard- og long range-udgaverne.
Til gengæld har Honda nærmest sendt en chokbølge gennem markedet med en prisnedsættelse der kan lande på 100.000 kroner, hvis man er forelsket i den kompakte model E:Ny1 og tager hele pakken, skriver Bilbasen.
Også populære Hyundai har skåret i priserne. Her er der skåret mellem 20.000 og 40.000 kroner af priserne på modellerne Ioniq 5, Ioniq 6 og Kona Electric.
Er der en forklaring?
Men hvorfor? Vi har kigget lidt på de kloge elbils-hoveder for at finde ud af, hvad der er hoved og hale på de seneste prisjusteringer på det danske elbils-marked.
Bilistorganisationen FDM konstaterer overfor tillægget Avisen Danmark, som udkommer sammen med JFM’s 14 regionale og lokale dagblade, at prisjusteringerne gør det “svært for bilkøbere at læse markedet”.
– “Mit råd er at købe, når behovet er der, og man synes, prisen er rigtig,” siger Ilyas Dogru, i forbrugerøkonom i FDM.
Det er måske ikke umiddelbart det mest brugbare råd i øjeblikket, når det netop er svært, at finde ud af, hvornår “prisen er rigtig”.
Især ikke, når VW-Groups topchef Thomas Schäfer har sagt, at det vil være en katastrofe at presse priserne ned på egne produkter.
Det vil irritere de kunder, der lige har købt bil, siger VW-chefen og kommer overfor Børsen med følgende profeti:
– “Jeg tror, at de (Tesla, red.) vil hæve priserne igen, og de vil ikke se nogen effekt på salget, fordi kunderne venter på nye prissænkninger.”
Også FDM’s Ilyas Dogru tror, at det er slut for de helt store prisfald. Og så måske alligevel ikke …
– “Men markedet justerer sig hele tiden, så det er ikke umuligt, at for eksempel Tesla kan finde på at sænke priserne igen senere. Det har vi set før,” siger han til Avisen Danmark.
Han siger samtidig til Børsen, at når Tesla hæver prisen, så er det et klart signal til køberne om, at de ikke skal vente på yderligere prisfald. Men at de skal købe bilerne nu.
Det er måske Teslas ageren man skal holde øje med, hvis man vil slå til, når “prisen er rigtig”. Således spekulerer Avisen Danmark i, at Teslas seneste prisjustering kan findes i, at prisforskellen på model Y og model 3 var for lille.
Eller også skal man se prisforhøjelsen som et tegn på, at der mod forventning alligevel ikke kommer en opdateret version af Tesla Y i år. Eller også er Tesla ved at nå en produktionsgrænse i Tyskland. Eller også …
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
En gennemsnitslig pendler kan spare 14.500 kroner om året ved at køre i en elbil på arbejde fremfor en dieselbil. Læs mere om det her