Den store løgn om lynladning af elbiler?
Fører bilproducenterne kollektivt køberne af elbiler bag lyset, og er det historien der gentager sig? Vi refererer en sylespids klumme fra Bilbasen.
Det har altid været sådan, og det fortsætter med elbilerne. Altså, at bilfabrikanternes målinger af drivmidlet, og hvad der hører til de kvababbelser, stort set aldrig holder i det virkelige liv.
Hvem har for eksempel ramt de 15,7 kilometer literen, som fabrikanten lakonisk og med et smil har opgivet som det man skal forvente? Ikke hver dag, men i hvert fald – eller måske nærmere måske en gang imellem – skal kunne regne med over tid.
Man får dog aldrig helt ramt de 15,7 kilometer eller, hvad der end er sat som forventning. Præstationen er altid lavere. Måske medmindre man er en strammasket “energnier” med usædvanlig kedelig kørestil.
Nå. Nok om det fossil-noget.
Elbil-bilisterne er nemlig udsat for den helt store løgn. Det mener den gode skribent Morten B. Bek fra Bilbasen. Og han plejer at vide og plejer lige så ofte at ramme plet, når han øser af sine oplevelser bag rattet i alskens biler.
Under overskriften “Elbilers lyn-ladetider er bilindustriens store løgn” svinger han el-pisken og revser i en klumme bilfabrikanternes lemfældige omgang med virkeligheden.
Han mener, at bilproducenterne kollektivt fører bilkøberne bag lyset. Han ser det som et problem for forbrugersikkerheden, “at de kan oplyse tal for absolut optimal opladning, som passer til en virkelighed, der sjældent er den virkelighed, vi lever i”.
Er der dækning for ordet “lynladning”?
Konklusionen af Morten B. Beks klumme må ganske enkelt være, at der ikke er dækning for ordet “lynladning”, som et udtryk for, at opladning af elbiler kan gå, ja, lynhurtigt.
Han peger på det, som mange håbefulde elbilsejere har oplevet som sandheden, og som man åbenbart må leve med. Skal der lynlades, så skal et hav af faktorer være opfyldt:
– “ … batteriet skal være forvarmet, der skal ikke være andre noget sted i nærheden, der også lader op, og jeg tror også, jordbundsforholdene i nærområdet og dagsprisen på smør spiller ind,” skriver Morten B. Bek med den spydige ende af sin veloplagte pen.
Han samler frustrationen op med affyringen af denne ladning:
– “Hvad bilproducenterne helst ikke vil sige er, at den maksimale ladehastighed er noget, man skal være heldig at opleve en del af den tid, man holder ved ladestanderen. Den maksimale ladekapacitet er ikke gennemsnitskapaciteten, men i stedet det sted, opladningen topper. Det kan være, den topper fra 30-45 procent, eller fra 20-60 procent, men meget af tiden vil tallet være lavere. Og det tal er ekstremt påvirkeligt af alle de faktorer, jeg har været inde på.”
Således er vi tilbage ved benzinstanderen, hvor man måske pumper 40 liter fossilt brændstof i tanken og imens tænker noget i retning af, at med 15,7 i snit så kan jeg da nå tæt på 600 kilometer.
Men ak og nej. Det sker aldrig.
LÆS OGSÅ: VW er klar med deres første el-stationcar
Historien der gentager sig
Det er derfor historien og fortællingen, der gentager sig, og med Morten B. Beks ord, så er det “dårlig salgsteknik at tale om virkeligheden,” og “nemmere, at du køber elbilen og så får de dårlige oplevelser”.
Med til historien om Morten B. Beks klumme hører også, at han erkender, at han nok ikke er den mest drevne elbils-bilist, og måske nok også kunne tænke sig mere om inden han kort før bilen går død, knalder et ladestik i bilen.
“Du opfører dig nok ikke så dumt som mig. Altså, lader en kold elbil med 55 procent på batteriet op ved en lynlader, så der maksimalt flyder 28 kW fra en stander, der kan levere 300 kW. Men min pointe er, at man selv med opvarmet batteri, omkring 20 procent på batteriet og dejlig sommervarme kan opleve en ladehastighed, der slet ikke ligner den, forhandleren snakkede om,” skriver Morten B. Bek.
BLIV OPDATERET GRATIS: Tre gange om ugen udsendes nyhedsbrevet ‘Kaffepause ☕️ med tech‘. Tilmeld dig her – frameld når du har lyst. Alle nye følgere modtager som tak vores skræddersyede liste med 10 af de bedste guides og tips til mobilen.
Mere til historien
I 2023 udgjorde elbiler lidt over en tredjedel af alle nyregistrerede biler. Og andelen vil kun blive større de kommende år. Den udvikling kræver ladeinfrastruktur, men det tyder ikke på, at det umiddelbart er et problem. Således blev der i 2023 etableret flere end 8.000 nye ladepunkter. Læs mere om det her