Apple CarPlay – anden generation er klar
Det er faktisk længe siden, at Apple for første gang talte om anden generation af Apple CarPlay. Nu er den her endelig.

Porsche har netop præsenteret den nye Taycan, som er først med den nye generation af Apple CarPlay.
Det er faktisk længe siden, at vi hørte om Apple CarPlays nye generation første gang. Det var helt tilbage i 2022. Og meldingen var, at den kom i 2023. Det nåede Apple og/eller bilproducenterne dog ikke helt.
Men nu er det altså klar.
I forhold til første generation, så er den nye generation af Apple CarPlay meget dybere integreret i bilen.
Det betyder også, at man får en direkte adgang til flere af bilens funktioner. Så man i Apple CarPlay kan styre klimaanlæg, ambientbelysning, køreprogrammer, dæktryk, navigation og meget andet.
Hvis bilproducenten tillader det, så vil Apple CarPlay kunne erstatte bilens indbyggede infotainmentsystem. Porsche kalder det for ”CarPlay Plus” og det aktiveres ved at vælge ”Porsche logoet”.
Man kan også streame musik og serier/film/tv på infotainmentskærmen og på en skærm i Porsche Taycan, der er forbeholdt passageren.
I iOS 17.4 opdateringen, som ventes at blive klar til offentligheden omkring marts måned, vil indeholde lidt af de nye funktioner, som Apple tidligere har fremvist den nye generation af Apple CarPlay kan.
Designet bliver nyt og der er mulighed for langt mere personlig tilpasning med forskellige temaer og widgets.
Apple har tidligere meldt ud, at de samarbejde med flere forskellige bilproducenter om det nye Apple CarPlay. Her har f.eks. Aston Martin, Audi, Ford, Honda, Mercedes-Benz, Nissan, Polestar, Porsche, Renault og Volvo været nævnt.
LÆS MERE: Danske priser på Polestar 4 – kan det redde dem?
Du kan se nærmere på det nye Apple CarPlay i MacRumors’ gennemgang i videoen herunder.
Mere til historien
Apple CarPlay debuterede i udvalgte biler i 2014. Du kan se her, hvordan det så ud dengang. Det vi får nu er altså den største ændring siden det kom på markedet.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)GUIDE 2025: Bliver du overvåget? Se hvordan du finder skjulte trackere på både iPhone (som AirTag) og Android i vores opdaterede guide. Vi gennemgår de nye automatiske advarsler og samarbejdet mellem Apple og Google, der sikrer dig mod uønsket sporing.
(mere…)OVERBLIK: Apples roadmap for 2026 ser rekordstort ud med over 20 planlagte lanceringer. Vi har samlet listen med alt fra den ventede iPhone Fold til nye smarthome-produkter.
(mere…)Mens markedet for hukommelse er presset i knæ, rykker Apple tættere på deres største rival. Læs hvorfor Samsung nu bliver hovedleverandør af RAM til iPhone.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

