Er Tesla på vej med trådløs opladning til elbiler?
Parker blot din elbil og opladningen vil ske automatisk. Det vil nok lyde lækkert i de fleste elbils-ejeres ører.

Mange elbils-ejere er måske trætte af at stå og bakse med det lange og tunge kabel, der kræves, når man skal sætte bilen til opladning. Og det kan måske også blive slut. I hvert fald rygtes det, at Tesla er på vej med trådløs opladning til elbiler. Det skriver Electrek.co.
LÆS MERE: Tesla snyder kunderne – hjul falder af i høj fart
Indtil tidligere i år har Tesla ikke vist interesse i trådløs opladning til elbiler. Men i forhold til, at el-biler skal være selvkørende, så giver det ikke så meget mening, at de har brug for et menneske for at blive ladet op.
Så fremtiden bliver måske, at den blot kan køre hen et sted, hvor der kan lades uden kabel. Det vil formegentlig være en plade, som er under bilen, der gør den kan lade.
LÆS MERE: Tesla Model 3 dumper i stor bilsyntest
Tesla har også bekræftet, at de arbejder på trådløs opladning til deres elbiler i en YouTube-video med Jay Leno i “Jay Leno’s Garage”. Her bekræfter chef designer hos Tesla, Franz von Holzhausen det.
-“Vi arbejder på induktiv opladning. Du behøver ikke engang at tilslutte noget på det tidspunkt. Du kører bare over pladen i din garage, og du begynder at oplade,” lyder det fra Franz von Holzhausen.
Trådløs opladning er noget der blandt andet kendes fra mobiltelefoner
Hvornår vi kan forvente, at elbiler kan lades uden et kabel, det er uvist. Men formegentlig skal vi forvente, at det ligger nogle år ude i fremtiden.
Det er ikke kun Tesla, som arbejder på det. Volvo, Hyundai og Xiaomi arbejder angiveligt også på en løsning.
Mobiltelefoner har en fælles standard for trådløs opladning (Qi) og skulle det blive aktuelt for elbiler, så kan man også håbe, at der her vil være en fællesstandard.
GÅ IKKE GLIP AF FREMTIDEN ⚡️
Tech-verdenen bevæger sig hurtigt. Vi samler de vigtigste nyheder, så du altid er foran – leveret direkte i din indbakke 4 gange om ugen.
Hold mig opdateret (gratis)
Mere til historien
Salgstallene for Tesla har været vilde i Danmark i 2023 og de har slået en masse rekorder.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

