AI kan “smage” sig frem til din næste flaske vin

Forskere har fodret kunstig intelligens med menneskers sanseoplevelser. Vi vil se mere af det, er forudsigelsen.

Forskerne har afholdt vinsmagninger, hvor i alt 256 deltagere er blevet bedt om at arrangere krus med forskellige vine på et stykke A3-papir ud fra, hvilke vine de synes minder mest om hinanden i smag. (Foto: Getty Images/Københavns Universitet/PR)

Forestil dig den slubrende lyd der kommer, når en vinelsker smager på vinen.

Det måske magiske sekund, og det øjeblik, hvor næsen stikkes ned i glasset for at fange duften, kan meget vel overgå til historiebøgerne.

I hvert fald hvis den kunstige intelligens får lov.

Det må være den kyniske konklusion på et studie, som forskere fra Pioneer Centre for AI på Københavns Universitet fredag har udsendt en pressemeddelelse om.

Når man putter menneskelige smagsoplevelser ind i kunstig intelligens, gør man det nemmere for forbrugeren at vælge den rigtige vin, skriver forskerne.

Resultatet er nemlig mere præcise forudsigelser af, hvilken type vin, vi hver især bedst kan lide.

Men det er ikke kun viden om vin, som forskerne forudser AI nemt vil kunne slubre i sig. Idéen om at fodre maskiner med menneskers sanseoplevelser vi ifølge forskerne nemlig kun sprede sig.

– “Vi har her demonstreret, at ved at fodre en algoritme med data bestående af menneskers smagsindtryk kan algoritmen lave mere præcise forudsigelser af, hvilken slags vin, vi hver især foretrækker,” udtaler Thoranna Bender i pressemeddelelsen. Hun er til daglig er kandidatstuderende ved DTU.

Mere nøjagtige forudsigelser

Forskerne har afholdt vinsmagninger, hvor i alt 256 deltagere er blevet bedt om at arrangere krus med forskellige vine på et stykke A3-papir ud fra, hvilke vine de synes minder mest om hinanden i smag.

Jo større afstand mellem krusene, jo større forskellighed i smag. Det er en metode, som er udbredt i forbrugertests. Forskerne digitaliserede dernæst punkterne på papirarkene ved at affotografere dem.

test med vine på et bord
Under vinsmagningerne var hver af de anonymiserede vine mærket med en farve og et nummer. Metoden er udbredt i forbrugertests. Foto: Københavns Universitet/PR

De indsamlede data fra vinsmagningerne er så blevet kombineret med hundredtusindvis af vinetiketter og anmeldelser, som forskerne har fået stillet til rådighed af vinmarkedspladsen Vivino. Dernæst har de udviklet en algoritme, som bygger på det kæmpemæssige datasæt.

– “Denne her smagsdimension, vi har skabt i modellen, giver os information om hvilke vine, der ligner hinanden i smag, og hvilke der ikke gør. Så jeg kan for eksempel stå med en flaske vin, som er min favoritvin, og sige: Jeg vil gerne vide, hvilken vin der minder mest om den i smag – eller både i smag og pris,” fortæller Thoranna Bender.

Serge Belongie fra Datalogisk Institut tilføjer, at når algoritmen sætter data fra vinetiketter og anmeldelser sammen med dataene fra vinsmagningerne, laver den mere nøjagtige forudsigelser af folks vin-præferencer, end når den kun benytter sig af de traditionelle typer data i form af billeder og tekst.

– “Så at lære maskiner at bruge menneskers sanseoplevelser resulterer altså i bedre algoritmer, der kommer brugeren til gode,”, udtaler Serge Belongie, der også er leder af Pioneer Centre for AI på Københavns Universitet.

LÆS OGSÅ: ChatGPT køber sig ind på redaktionerne

Øl og kaffe med mere

Ifølge Serge Belongie er det helt nyt at bruge smag eller andre sensoriske input som datakilder. Og det har et stort potentiale – blandt andet inden for fødevareområdet, mener professoren:

– “Det at forstå smag er en central del af fødevarevidenskab og essentielt for at opnå en sund og bæredygtig fødevareproduktion. Men brugen af AI i den sammenhæng er helt på babystadiet. Projektet her viser styrken ved at bruge menneskebaserede input i kunstig intelligens, og jeg forudser, at resultaterne vil anspore mere forskning i krydsfeltet mellem fødevarevidenskab og AI,” udtaler Serge Belongie.

Metoden, som forskerne her har demonstreret, kan også sagtens overføres til andre typer mad og drikke, konkluderer Thoranna Bender:

– “Vi har valgt vin som case, men samme metode kan lige så vel anvendes på øl og kaffe. Tilgangen kan for eksempel bruges til at anbefale produkter og måske også madopskrifter til folk, udtaler hun og tilføjer:

– “Og hvis vi kender de smagsmæssige ligheder i mad bedre, kan vi også bruge det i sundhedssektoren til at sætte måltider sammen, der både rammer rigtigt på smag og næring hos patienterne. Måske kan det endda bruges til at udvikle fødevareprodukter, der er skræddersyet til forskellige smagsprofiler.”

Mere til historien

Forskerne har offentliggjort deres data på en åben server til fri afbenyttelse. Du finder forskernes datasæt på projektets hjemmeside – klik her

Kunstig intelligens skaber bekymring hos forældre

En ny undersøgelse viser, at forældre er bekymrede for børns brug af kunstig intelligens.

(mere…)
AI-robotten Daisy skal fange svindlere – se den sjove video her

Teleselskabet O2 i England har AI-robotten Daisy til at hjælpe med, at fange de mange svindlere.

(mere…)
Denne AI er for vild

PODCAST: Jeg var ’mindblown’ da jeg første gang hørte, hvad denne AI-model kan.

(mere…)
Ny app bringer Geminis AI-funktioner til iPhone

Så er Gemini blevet til en app som iPhone-brugerne kan anvende.

(mere…)
Kunstig intelligens i legetøj: Eksperter advarer om etiske dilemmaer

AI er nu også i legetøj til små børn, mens de større børn har AI-venner. Eksperter er bekymret og advarer om etiske dilemmaer.

(mere…)
AI rykker ind på børneværelset

PLAYi er klar med en interaktiv bamse, som med hjælp fra AI kan fortælle historier.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram