Nye tiltag skal spænde ben for digitale svindlere
Erhvervsministeriet og blandt andet banker og teleindustrien vil bremse svindleres brug af falske afsendernumre.
Erhvervsministeriet og en række partnere indgår nu et samarbejde om, at sætte en stopper for sms’er og telefonopkald fra svindlere, der forsøger at fiske penge fra sagesløse danskere.
– Digital svindel har nået et ret voldsomt omfang efterhånden, og det går særligt ud over sårbare grupper. Derfor er jeg glad for, at vi har sat initiativerne i værk, som kan beskytte os, siger erhvervsminister Morten Bødskov (S) til DR.
Der laves ifølge Erhvervsministeriet følgende tiltag
- Pengeinstitutterne indfører en beløbsgrænse på 50.000 kroner for straksoverførsler om dagen.
- Bankerne gennemfører kriminalpræventiv indsats over for særligt udsatte kunder – blandt andet information om fuldmagtsløsninger. Det betyder blandt andet, at pårørende nemmere vil kunne følge med i for eksempel en ældre persons udbetalinger.
- Styrket indsats mod falske sms’er – også kaldet smishing, hvor virksomheder kan få beskyttet deres mobilnumre mod at svindlere benytter dem.
- Styrket informationsindsats med løbende kampagner rettet mod ældre og andre borgere om digital svindel.
Derudover skal det være sværere for svindlere at gøre brug af falske afsendernumre, når de sender sms’er. Det er det velkendte svindelnummer kaldt smishing, som eksempelvis kan være, hvis en svindler får det til at se ud som om en sms kommer fra en bank, hvor der bliver bedt om personlige eller finansielle oplysninger, som et kontonummer eller et kreditkortnummer.
De fleste initiativer forventes at blive lanceret i første kvartal næste år, skriver DR.
De fire initiativer er skabt i fællesskab mellem Erhvervsministeriet, Teleindustrien, Finans Danmark, Forbrugerrådet Tænk og Ældre Sagen.
Mere til historien
I februar gik Telenor ind i kampen mod internetsvindel og begyndte at tilbyde privatkunderne et filter mod phishing og smishing. Læs mere om det her