Afgifterne på elbiler bliver højere – som planlagt
Der kommer stadig afgiftsstigninger på elbiler i 2024, som følge af ny finanslov.

Da finansloven for 2024 blev præsenteret mandag formiddag trådte fremtrædende politikere fra de 11 partier bag aftalen frem, og pegede på de fingeraftryk netop deres parti havde på finansloven.
Blandt andre kunne Liberal Alliances finansordfører Ole Birk Olesen fremhæve, at hans parti var gået med i finansloven for at få stoppet en stigning i registreringsafgiften for elbiler.
De 11 partier, bestående af de tre regeringspartier og otte partier fra oppositionen (kun Enhedslisten er ikke med i aftalen, red.), har sagt god for, at der er afsat penge i 2024 og 2025 på at stoppe et planlagt fald i bundfradraget for elbiler.
Men det batter ikke noget. Det siger Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom hos FDM, til B.T.
– “En Tesla Model Y skulle stige med cirka 7.000 kroner i afgift til næste år, og nu stiger den i stedet med cirka 4.000 kroner,” siger Ilyas Dogru.
Han påpeger, at der desuden vil være en afgiftsstigning på elbiler til næste år.
– “Det her kommer nok til at betyde, at afgifter på elbiler stiger med cirka 10.000 kroner i stedet for 12.000 kroner om året,” uddyber Ilyas Dogru, og kalder der for “et plaster på såret”.
LÆS OGSÅ: Tesla Model 3 dumper fælt i stor bilsynstest
Branchen: Koden er knækket
Fra brancheorganisationen De Danske Bilimportører lyder der andre toner. Under overskriften “Bred og ansvarlig finanslov sætter fart på elbilsalget”, skriver De Danske Bilimportører i en pressemeddelelse blandt andet man “med finanslovsaftalen vurderer, at andelen af solgte elbiler i 2024 kommer til at overstige 50 procent”.
Dermed mener bilimportørerne – og dermed sælgerne af nye elbiler -, modsat FDM, at der ikke er noget sår, hvor der er blevet påsat et plaster. Derimod mener organisationen, at finanslovsaftalen “prioriterer en sund og ansvarlig økonomisk udvikling i en tid med flere store udfordringer”.
Særligt noterer foreningen, at de grønne ambitioner har fået en fremtrædende placering i prioriteterne:
– “Bilerne står stadig for en stor del af CO2-udledningerne, og det kræver, at det igangværende teknologiskifte gives de bedste muligheder for hurtig udbredelse. Det har man sådan set knækket koden til og med den indgåede aftale,” udtaler administrerende direktør Mads Rørvig i pressemeddelelsen.
Bidrag til god udvikling
Mads Rørvig tilføjer, at afgiftsniveauet betyder meget for danskernes bilvalg, og skal den gode udvikling i retning af nulemissionsbiler fastholdes, så skal den grønne fornuft stadig følges med den økonomisk sunde fornuft.
– “Mens elbilsalget er hårdt ramt i vores nabolande, så vil dagens aftale bidrage til en fortsat god udvikling her i landet,” siger Mads Rørvig.
Halvdelen er elbiler
De Danske Bilimportører kunne ved månedsskiftet konstatere, at salget af elbiler fortsat var i fremgang. I oktober var salget af biler med el i drivlinjen nemlig blevet fordoblet i forhold til oktober 2022. Således udgjorde elbiler og plug-in hybrid-biler 47 procent af det totale personbilsalg i oktober, hvor der blev indregistreret 13.233 nye personbiler.
I dag kører der flere end 176.000 elbiler på de danske veje, og de har 15.785 offentligt tilgængelige ladepunkter at vælge imellem.
200 mio. over to år
Helt præcist afsættes der 50 millioner kroner i 2024 og 150 millioner kroner i 2025 i den nye finanslov.
Det vurderes at svare til, at bundfradraget falder med cirka 3.000 kroner i 2024 og cirka 5.500 kroner i 2025 i forhold til de netop nu gældende regler.
Ændringerne ventes implementeret fra 1. februar 2024.
Mere til historien
For en lille måned siden var De Danske Bilimportører ude for at argumentere for at give “lade-ret” til de elbilsejere, der ikke har egen parkering, og dermed ikke mulighed for at opsætte egen ladeboks. I praksis skal forslaget give borgerne mulighed for, at tvinge kommunerne til at opsætte ladere i nærheden af deres bolig. Læs mere om det her
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

