Bilimportørerne: Giv danskerne laderet ved boligen
Salget af opladelige biler er steget igen. Manglende ladestandere kan blive et problem.

Det kan blive vanskeligt, at føre ønsket om flere elbiler i Danmark ud i livet. Der mangler nemlig ladestandere, siger organisationen De Danske Bilimportører.
Der er især én målgruppe, som bliver svær at flytte fra fossilbiler til elbiler. Men det har De Danske Bilimportører en løsning på.
Organisationen foreslår at give “lade-ret” til de danskere med elbil, der ikke har egen parkering, og dermed ikke mulighed for at opsætte egen ladeboks.
I praksis skal det give borgerne mulighed for – med “lade-retten” i hånden -, at tvinge kommunerne til at opsætte ladere i nærheden.
– “En borger med bopæl i for eksempel en etagebolig, uden mulighed for egen parkering, skal kunne kræve af kommunen, at der skal opsættes ladestandere på offentlige parkeringspladser ved ejendommen”, siger Mads Rørvig, administrerende direktør for De Danske Bilimportører.
LÆS OGSÅ: Her er den nye Tesla Model 3
730.000 danskere med bil bor i etagebolig
Ifølge Danmarks Statistik er der over 730.000 danske familier med bil, der bor i etagebolig, rækkehus eller lignende. Hvis ikke disse bilejere har adgang til offentlige “kantstens-ladere” til elbilen foran bopælen, kan det være praktisk umuligt at have en elbil i dagligdagen.
Tilgængeligheden til ladere har dog endnu ikke sænket farten på elbilernes fremmarch i Danmark.
I oktober blev registreringerne af opladelige biler mere end fordoblet. De opladelige biler, elbilerne og plug-in hybriderne, udgjorde 47 procent af personbilsalget, som i oktober talte i alt 13.233 nye personbiler.
– “Vi er glade og tilfredse med udviklingen i bilsalget. I starten af året skabte særligt rentestigninger og inflation bekymring for bilsalget, men vi kan konstatere, at danskerne har stor appetit på nye biler – og særligt elbiler. Det er meget positivt for den grønne omstilling,” siger Mads Rørvig.
Elbiler kommer retur
Salget af elbiler giver altså et stort behov for ladestandere.
I oktober 2022 opnåede Danmark en milepæl med 100.000 elbiler. Her et år efter kører der over 176.000 elbiler på de danske veje – og udviklingen synes at fortsætte, men skaber et stort behov for mere ladeinfrastruktur.
– “Vi ser desværre eksempler på, at borgere afleverer deres elbil tilbage fordi der ikke er tilstrækkelig mulighed for opladning tæt på bopælen. Det er brandærgerligt,” har Mads Rørvig til udtalt i forbindelsen med manglende adgang til ladestandere.
Mere til historien
Afskibningen af eldrevne køretøjer vil i 2024 være steget med cirka 60 procent på to år. Læs mere om det her
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

