Noget om myter: Elbiler bryder sjældnere i brand end fossilbiler
Data tegner et billede af faldende antal brande i elbiler. Vi har set på tallene. Læs om myten holder.
Myter om elbiler er udbredt og tenderer i mange tilfælde til konspirationsteorier udtænkt på den anden side af månen. Eller som bare er baseret på ganske almindelig uvidenhed.
Oftest drejer disse myter sig om, hvor besværlig sådan en elbil er i dagligdagen. Her får ladetid, ventetid ved ladere og, ikke mindst, rækkevidde nogle gevaldige skud for boven.
En af de myter der lever et stille, men ganske (u)sundt liv, er myten om at elbiler nemt bryder i brand.
Der er til gengæld intet belæg for, at påstå at elbiler bryder oftere i brand end fossilbiler. Tværtimod. Det viser tilgængelige data.
Ifølge FDM er litium-ion-batterier, som er den type batterier der anvendes i næsten alle moderne elbiler, potentielt ganske brandfarlige. Men, skriver FDM, i serieproducerede biler er batteriet yderst sjældent brudt i brand.
Interesseorganisationen nævner, at der er globale eksempler med blandt andre Hyundai Kona og plugin-hybriden Ford Kuga, og når et stort elbil-batteri først brænder, kan det til gengæld være svært at slukke.
Nyt slukningsværktøj i brug
Det seneste eksempel på en brand i en elbil, som Meremobil.dk kan finde på de danske nyhedssider, er dateret 21. marts i år. Det er TV 2 Nord, der beretter om eldreven Opel Mokka, som brød i brand under kørslen.
Branden betød, at Nordjyllands Beredskab for første gang tog et nyt slukningsværktøj i brug. Elbilen blev “druknet” i en specialudviklet vandfyldt container, hvor den skulle være i 24 timer.
Årsagen til metoden med den vandfyldte specialcontainer er, at hvis der er brand i battericellerne, kan der opstå et fænomen der kaldes “thermal runaway”, hvilket betyder, at branden ikke kan slukkes. “Thermal runaway” betyder, at der inde i batteriet er startet en kædereaktion, som ikke stopper før alt lagret energi i batteriet er frigivet.
Processen kan vare i mere end et døgn, og der vil jævnligt opstå flammer, hvis ikke batteriet holdes nedkølet.
Færre brande i elbiler
Samtidig refererer TV-stationen Beredskabstyrelsen for, at alt peger i retning af, at elbiler bryder sjældnere i brand end benzin- og dieselbiler.
TV 2 Nords artikel understøtter desuden tal fra blandt andre vores skandinaviske naboer. Også her viser statistikkerne, at en bilbrand oftere involverer en fossilbil end en elbil.
Således skriver ING.dk så sent som i maj i år, at den svenske myndighed for samfundsværn og beredskab (MSB) i en ny rapport har set på alle hændelser omhandlende brande i køretøjer i perioden fra januar 2018 til og med december 2022.
I 2022 var der 611.000 el- eller hybridbiler på de svenske veje, mens der var 4,37 millioner fossile biler.
Af omkring 3.900 hændelser med brand i biler involverede 371 af brandene elbiler, hybridbiler eller andre elektriske køretøjer.
– “17 af brandene i el- eller hybrid-personbiler for perioden opstod under kørsel. 18 opstod under ladning, mens resten var ukendte årsager. I rapporterne antydes det, at nogle af brandene, der opstod under kørsel, hænger sammen med fejl i batteriet. Det kan være på baggrund af tidligere kollisioner,” skriver ING.dk.
I rapporten defineres en brand som en hændelse, hvor batterier, lader eller kabler har været en del af brandforløbet. Brande, der anses for påsatte, medregnes altså ikke.
Fra Norge findes lignende tal og ING konkluderer, at der er “lavere sandsynlighed for at elbiler bryder i brand i både Sverige, Norge og Danmark”. Det gælder også, hvis der udregnes procentvis ud af den samlede bilpark.
– “Tallene tegner efterhånden et billede af færre brande i elbiler, men det kan være, at det ændrer sig i fremtiden, når elbilerne ældes,” noterer mediet.
Det samme kom elbilviden.dk frem til i 2022. En analyse viste, at der i Danmark i 2021 var 1,5 brande i batteridrevne biler og 3,7 brande i fossilbiler per 10.000 køretøjer.
Det er Region Hovedstaden, som er projektejer og initiativtager til elbilviden.dk.
Nørd selv videre
Vil du nørde lidt i elbiler og brande, så har Beredskabsstyrelsen udgivet et temahæfte, som er en lærebog med uddybende faglig gennemgang af fagområdet.
Lærebogen henvender sig til alle, der har behov for en grundig viden om emnet, skriver Beredskabsstyrelsen i temahæftets indledning.
Man kan blandt andet læse, hvordan brandvæsnet skal håndtere branden og den eventuelle frakobling fra en ladestander, hvis bilen er forbundet med sådan en.
BLIV OPDATERET GRATIS: Tre gange om ugen udsendes nyhedsbrevet ‘Kaffepause ☕️ med tech‘. Tilmeld dig her – frameld når du har lyst. Alle nye følgere modtager som tak vores skræddersyede liste med 10 af de bedste guides og tips til mobilen.
Mere til historien
I lithium-ion-batterier er der kemikalier, som kan afgive giftige gasser. Blandt andet hydrogenflourid, der ikke er brandfarligt, men som er meget giftig. Således skal man med gå væk fra en brændende elbil, og på ingen måde indånde røgen.