Salget af elbiler er fortsat i fremgang, men …
Kommende afgiftsstigninger kan sætte en kæp i hjulet på udviklingen i elbilsalget, mener brancheorganisation.
De Danske Bilimportører glæder sig i en pressemeddelelse over, at maj gav en fremgang i bilsalget.
Fremgangen er på 3,82 procent i forhold til samme periode sidste år, og i alt blev der nyregistreret 14.012 personbiler.
Men selvom der blev indregistreret over det dobbelte antal elbiler i maj i år i forhold til maj sidste år, så var det kun en tredjedel af det samlede antal nyregistrerede biler, der i maj var elbiler.
Således blev der nyregistreret 4.446 elbiler mod 2.197 elbiler i maj 2022.
Der er dog tale om en fremgang i salget af elbiler, og i løbet af 2023 er der kommet 19.815 flere elbiler på de danske veje. Elbilerne udgør nu fem procent af den samlede danske bilflåde.
Nervøs branche
Men det er ikke sikkert, at den udvikling fortsætter. Salget af elbiler bæres nemlig oppe af en lavere afgift end benzin- og dieselbiler.
– “Vi er nervøse for udviklingen efter 2025, da elbilernes afgiftsfordel udfases hurtigt. Hvis den grønne omstilling af bilparken skal fortsætte i samme tempo, er det nødvendigt at holde afgifterne i ro,” siger Mads Rørvig, administrerende direktør hos De Danske Bilimportører.
I EU ligger Danmark flere kofangere foran mange af de andre medlemslande. Det viste tal for bilsalget i april. I hele EU blev salget af elbiler øget fra en markedsandel på 9,1 procent til 11,8 procent.
Der blev nyregistreret 94.561 elbiler, og elbilerne er generelt i vækst i EU. De fleste markeder præsenterede to- og trecifrede procentvise stigninger, med Frankrig og Tyskland som de store trækdyr med vækstrater på henholdsvis 34,8 og 34,1 procent.
BAGGRUND: Hvad er et dashcam? Tæt på bilkameraer
Mere til historien
Frem mod 2030 er det politisk bestemt, at elafgiften skal nedjusteres, hvilket betyder, at mens der i øjeblikket betales moms af en elafgift på en rund krone, så er det planen, at elafgiften i 2030 er faldet til 70,13 øre. Læs mere om elafgiften her