PostNord booster mål med flere elbiler
Pakker til private og mindre erhvervsdrivende i landets fire største byer vil inden årets udgang blive omdelt i elbiler.
Hvis noget skal flyttes, skal de store rykke først. Og det må man sige, at Postnord gør.
PostNords dieselbiler på Frederiksberg og i København er nemlig skiftet ud med elbiler.
På Frederiksberg gælder det den såkaldte hjemmelevering til privatkunder og mindre erhvervsdrivende i hele kommunen, mens det i København er ruterne i København K, Christianshavn, Østerbro, Nordhavn, Vesterbro, Valby, Vanløse og Brønshøj, der nu køres emissionsfrit.
– “Som stor logistikvirksomhed er det vigtigt for os at bidrage til en grønnere forsyningskæde, siger Stine Sander, Pakke- og Kommunikationsdirektør i PostNord Danmark, i en pressemeddelelse.
Hun tilføjer, at elbilerne kan vi sikre en mindre udledning af CO2 og miljø- og sundhedsfarlige stoffer på de pågældende ruter.
– “På den måde gør vi en forskel der kan mærkes både nu og i fremtiden.”
PostNord oplyser, at målet er at være fossilfri i 2030, og at siden 2009 har PostNord, som er ejet af den svenske og den danske stat, reduceret sin CO2-udledning i Danmark med 70 procent.
I 2025 vil PostNord reducere CO2-udledningen med 40 procent sammenlignet med 2020, og senest i 2027 vil PostNord omdele last mile – altså nærlokalt – emissionsfrit.
Ved udgangen af 2022 fik PostNord Danmark 100 nye elbiler, og i dag har PostNord flere end 220 elbiler og 500 cykler på vejene dagligt.
Udover Frederiksberg sker hjemmeleveringen på Bornholm og Samsø også 100 procent emissionsfrit, ligesom det er målet, at al hjemmelevering i landets fire største byer bliver omdelt i elbiler ved udgangen af 2023.
Mere til historien
Her kan du læse nyheder om elbiler