PostNord booster mål med flere elbiler
Pakker til private og mindre erhvervsdrivende i landets fire største byer vil inden årets udgang blive omdelt i elbiler.

Hvis noget skal flyttes, skal de store rykke først. Og det må man sige, at Postnord gør.
PostNords dieselbiler på Frederiksberg og i København er nemlig skiftet ud med elbiler.
På Frederiksberg gælder det den såkaldte hjemmelevering til privatkunder og mindre erhvervsdrivende i hele kommunen, mens det i København er ruterne i København K, Christianshavn, Østerbro, Nordhavn, Vesterbro, Valby, Vanløse og Brønshøj, der nu køres emissionsfrit.
– “Som stor logistikvirksomhed er det vigtigt for os at bidrage til en grønnere forsyningskæde, siger Stine Sander, Pakke- og Kommunikationsdirektør i PostNord Danmark, i en pressemeddelelse.
Hun tilføjer, at elbilerne kan vi sikre en mindre udledning af CO2 og miljø- og sundhedsfarlige stoffer på de pågældende ruter.
– “På den måde gør vi en forskel der kan mærkes både nu og i fremtiden.”
PostNord oplyser, at målet er at være fossilfri i 2030, og at siden 2009 har PostNord, som er ejet af den svenske og den danske stat, reduceret sin CO2-udledning i Danmark med 70 procent.
I 2025 vil PostNord reducere CO2-udledningen med 40 procent sammenlignet med 2020, og senest i 2027 vil PostNord omdele last mile – altså nærlokalt – emissionsfrit.
Ved udgangen af 2022 fik PostNord Danmark 100 nye elbiler, og i dag har PostNord flere end 220 elbiler og 500 cykler på vejene dagligt.
Udover Frederiksberg sker hjemmeleveringen på Bornholm og Samsø også 100 procent emissionsfrit, ligesom det er målet, at al hjemmelevering i landets fire største byer bliver omdelt i elbiler ved udgangen af 2023.
Mere til historien
Her kan du læse nyheder om elbiler
En ny opdatering i Google Maps kan give dig en kontant gevinst på 'op mod 2.000 kroner om året'. Men mens fossilbilisterne kan se frem til en nemmere hverdag, efterlades en stor gruppe bilister med en lang næse.
(mere…)NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

