Har du modtaget svindel-SMS fra ”Nordea”?
Der florerer en masse SMS-beskeder, hvor afsenderen angiveligt skulle være Nordea. Nu vil banken bekæmpe svindlen med små tiltag.
Der findes utallige historier, hvor man har hørt, at svindlere har ringet eller skrevet til personer (ofte ældre mennesker) og udgivet sig for at være fra deres bank, det offentlige, politiet eller noget i den stil.
Svindlerne har på den måde svindlet sig til større pengebeløb.
GUIDE: Sådan blokerer du svindelopkald på telefonen
Alt denne svindel frustrerer Nordeas direktør, som nu forsøger at igangsætte en række initiativer, som skal forsøge at en stopper for svindelnumrene. Det skriver Jyllands-Posten.
Erhvervsminister Morten Bødskov (S) vil på et møde med landets banker drøfte, hvordan kunderne bedre kan beskyttes mod svindel fremadrettet.
Nordea udsender nu en besked om til deres 1,1 millioner kunder, at grænsen for straksoverførsler fra 1. juli nedjusteres fra 500.000 kroner til at blive 100.000 kroner i døgnet.
Nordeas direktør for privatkunder, Mads Skovlund, er godt bevidst om at tiltaget ikke vil stoppe for den form for svindel, men risikoen vil være til stede i et mindre omfang.
Jeg har personligt modtaget nogle SMS-beskeder i den seneste uge, hvor afsenderen er ”Nordea”. I en af dem, der oplyses det, at mit ”Visa/dankort er blevet spærret” og det kan opdateres, hvis jeg klikker på et link. Mens der i en anden står ”opdater venligst din app MitID” og så et link.
LÆS OGSÅ: Falske SMS’er om afmelding af køretøj i omløb
Har du også modtaget sådanne beskeder?
Mere til historien
Generelt er et godt råd, at man altid skal være påpasselig med opkald, mails, SMS’er m.m. fra nogle personer, som man ikke umiddelbart kender.