Overraskende mange kan ikke se forskel på søgeresultater og reklamer
Det er vigtigt for Google, at annoncer er klart markeret, siger de. Markeringen er blevet markant mindre tydelig gennem årene.
Ifølge et adfærdseksperiment kan knapt halvdelen af testpersonerne ikke skelne mellem annoncer og det reelle resultat i en søgemaskine.
Det konkluderer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i rapporten “Betydningen af annoncer for forbrugernes adfærd på onlinesøgemaskiner”.
I adfærdseksperimentet blev 45 procent af 1.600 danskere altså snydt, da de søgte efter noget bestemt.
Øverst i søgeresultatet har der gennem årene nemlig sneget sig annoncer ind.
Hele 96 procent af de danske søgninger på nettet foregår i Googles søgemaskine. Og foregår disse søgninger i en mobiltelefon, er de tre første resultater betalte placeringer – eller “Sponsoreret”, som Google benævner det.
Mange aner ikke det er annoncer
En hurtig test på undertegnedes mobiltelefon gav netop tre “sponsorerede” hits på søgningen “sorte jeans”. Ofte vil en Google-søgning lande med en “shop” øverst.
I Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rapport lyder det:
“Resultaterne viser, at et væsentligt antal deltagere ikke ved, om de har klikket på en annonce eller et organisk resultat”.
– “Markeringen (af annoncer, red.) er blevet mindre og mindre tydelig med årene. Og det gør det vanskeligere for forbrugerne at se, om det er en annonce eller et søgeresultat,” siger Ann Sofie Vrang til DR Nyheder.
I et skriftligt svar til DR Nyheder siger Google, at det er vigtigt for dem, at “have en klar og fremtrædende annoncemærkning”.
– “Søgeannoncer har i årevis været afgørende for at hjælpe virksomheder i alle størrelser med at blive set på nettet, mens de fortsat er relevante informationskilder,” skriver Google i svaret til DR Nyheder.
Google oplyser samtidig, at 80 procent af alle Google-søgninger ikke indeholder annoncer.
Nogle brugere mener ikke at sponsor-resultater er troværdige
I Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse fremgår det, at flere danskere forsøger at undgå annoncer i søgemaskinerne, og at de finder det besværligt at bruge Google.
Samtidig stoler over halvdelen af testpersonerne ikke på de “sponsorerede” resultater.
Hos Forbrugerrådet Tænk forstår man godt, at brugerne ikke kan skelne mellem de organiske resultater og de “sponsorerede” resultater.
Det er heller ikke ulovligt, men rådet mener, at Google bør gøre det tydligere, hvilke resultater der er betalte. Samtidig har Forbrugerombudsmanden tidligere vurderet, at “sponsoreret” ikke er en god nok reklamemarkering.
Mere til historien
Google er på vej med en tilføjelse til søgemaskinen. Tilføjelsen vil gøre det muligt, at sløre uønskede billeder i søgninger. Læs mere om det her