Netflix strammer grebet om gratisterne
En ny funktion hos Netflix bliver startskuddet til streamingkæmpens jagt på dem som ser med gratis.
Netflix tager nu de første skridt mod at stoppe muligheden for deling af passwords. Det meddeler streamingkæmpen – mellem linjerne – i en mail til abonnenterne.
Selskabet skriver til abonnenterne, at det “glæder” selskabet at offentliggøre en ny funktion. Funktionen kaldes “profiloverførsel”.
Den “hjælper med at gøre forandringer i livet lidt nemmere. Profiloverførsel gør det nemt for enhver, der bruger din konto, at overføre en eksisterende profil – herunder anbefalinger, visningshistorik, Min liste, indstillinger, gemte spil med mere – til en ny konto.”
Ergo ryddes der ud blandt de brugere, som streamer fra indtil flere adresser, for som Netflix skriver lettere servilt, så flytter folk og “familier vokser og forhold ændrer sig”.
– “Livet er uforudsigeligt, og profiloverførsel kan hjælpe med at gøre forandringer en lille smule nemmere”, skriver Netflix.
I mailen er der link til at slå funktionen til “med det samme” eller bare at slå den fra. Hvis man intet foretager sig, så slås funktionen automatisk til ti dage fra dags dato.
Det vil nok få en del “sort-streamere” til enten at droppe Netflix eller oprette deres eget abonnement.
Flere ændringer på vej
Med “profiloverførsel” tager Netflix de første skridt for at stoppe den udbredte deling af passwords.
Ifølge The Verge vil Netflix i begyndelsen af næste år åbne for, at abonnenter kan oprette såkaldte underkonti for, at konvertere deling af passwords til indtjening.
Et andet tiltag mod “gratisterne” er det meget omtalte billigere abonnement, der finansieres via reklamer, som det kendes fra en række klassiske tv-kanaler.
Det abonnement vil koste syv dollar – svarende til omkring 53 kroner – om måneden. Abonnementet vil i første omgang ikke blive tilgængeligt i Danmark.
Netflix kalkulerer med, at abonnementet vil tiltrække 4,5 millioner abonnenter inden årets udgang.
Selvom Netflix i løbet af 2022 har vist svaghedstegn, og i første halvdel af i år mistede 1,2 millioner abonnenter, så blev skuden vendt i tredje kvartal.
Her sikrede streaminggiganten sig 2,4 millioner nye abonnenter mellem juli og september, så kundedatabasen nu tæller 223,1 millioner abonnenter over hele verden.
Mere til historien
De første lande der får reklame-abonnementet bliver Mexico og Canada, som kobles på 1. november. To dage senere tilbydes det i Australien, Brasilien, Frankrig, Tyskland, Italien, Japan, Sydkorea, USA og Storbritannien. Den 10. november rulles det ud i Spanien. Der er endnu ingen eksakte planer for Danmark.