Apps spænder ben for dig
Ikke engang en tredjedel af de danske mobilbrugere får en god oplevelse, når de bruger deres mobil-apps.
Kender du det? Du skøjter rundt på mobilen og leder efter noget du har behov for at vide – eller måske købe? Men ak. Det fungerer bare ikke.
Overblikket er ikke godt og funktionerne forsvinder i takt med at der klikkes, og klikkes og…
Det bliver bare for besværligt. Det gælder både for webbrowseren og for apps. Men især for apps, hvor der skal der skal foretages valg i en uendelighed for at nå frem til det ønskede.
Har du det sådan, så er du ikke alene. En undersøgelse, som analysevirksomheden YouGov har foretaget på vegne af app-udviklervirksomheden AppsFlyer, viser nemlig, at ikke engang en tredjedel af de danske mobilbrugere får en god oplevelse, når de bruger apps på mobilen.
LÆS OGSÅ: Læste du det med småt i din app?
Her er guleroden
Med det resultatet i hånden kan AppsFlyer konkludere, at der er en indikation på, at virksomheder – eller brands – har en opgave i, at forbedre den mobile brugeroplevelse.
Der er ifølge AppsFlyer nemlig en ikke uvæsentlig gulerod for brandsne: De går glip af værdifuld handel med mobilbrugerne.
– “Dette går igen på tværs af aldersgrupper, i modsætning til de andre nordiske lande, hvor billedet generelt er, at jo ældre forbrugeren er, jo sjældnere vurderer de, at deres app-oplevelse var god”, skriver AppsFlyer i en pressemeddelelse.
YouGovs undersøgelse peger på, at udfordringen er størst inden for madlevering, smarthome, fitness og spil. Her var der mest plads til forbedring i forhold til den overordnede oplevelse.
Ser man undersøgelsen med de fysiske butikkers briller på, så er en skidt app-oplevelse en rigtig god nyhed. Danskerne har det nemlig bedst med, at shoppe i fysiske butikker.
Næsten 60 procent af danskerne foretrækker fysiske butikker til deres indkøb.
Her er kvinder mest villige
Zoomer man ind på de spilleglade danskere, så er der også her plads til forbedring, når det gælder oplevelsen.
-“Undersøgelsen viser vigtigheden af at kunne forstå sit publikum i forhold til, hvem der bruger en app, og hvem der skaber flest indtægter”, skriver AppsFlyer i pressemeddelelsen.
AppsFlyer peger på, at undersøgelsen viser, at de danske kvinder er mere aktive end mænd, når det kommer til mobilspil.
32 procent af kvinderne spiller mindst en gang om dagen, mens 25 procent af mændene spiller mindst en gang om dagen.
På trods af, at kvinderne her er mest aktive, så er de danske mænd langt mere villige til at bruge penge på in-app-køb i spil.
Undersøgelsen viser, at 23 procent af mændene gerne bruger mere end 100 kroner i et mobilspil, mens kun otte procent af de kvindelige spillere er villige til at bruge over 100 kroner.
Mere til historien
Et lille dyk i undersøgelsen viser, at aldersgruppen 40-49 år er den, hvor der spilles hyppigst. Her spiller 43 procent mindst en gang om dagen, mens en tredjedel af de adspurgte tilkendegiver, at de spiller flere gange om dagen.