Google vil ”forfølge” dig mindre men de ved stadig hvad du laver
Google skruer op for privatlivet på nettet, med de ved stadig en masse om ’personer som dig’.
Det har længe været kendt, at Google fra 2022 vil lukke ned for brugen af tredjeparts cookies i Chrome-browseren, hvilket Google nu selv omtaler i et blogindlæg.
Målet er en højere grad af privatliv på nettet, hvor brugerne ikke længere forfølges på tværs af websites. Du ved klassikeren med, at du har besøgt en skobutik og pludselig er der skoreklamer overalt på nettet.
Google tjener tykt på annoncer og digital profilering af brugerne på nettet – præcis som blandt andre Facebook. Men trenden er, at brugerne ønsker en højere grad af privatliv på nettet, hvilket tvinger Google til at følge med trenden.
Apple lukkede ned for krydstracking i Safari-browseren i 2020.
Dataindsamling er kompliceret at foretage samt kompliceret at forstå om fanget af – endnu mere kompliceret er det at sige nej til dataindsamling. Trods forskellige typer af tiltag er dette forsat umuligt, da dataindsamling, statistik og profilering er en af grundstenene i internettet.
Selvom store spillere som Google og Apple tager skridt i retning af mere privatliv på nettet, skal du ikke tro, at du ikke er forfulgt og overvåget i forhold til din adfærd. Den slags har det med at finde en ny vej, da der er VANVITTIGT mange penge i detaljerede brugerdata. Tænk blot på Facebook-annoncerne, der kan målrettes helt ned på én specifik interesse i ét specifikt område for brugere med én bestemt alder og bopæl.
Sammen med udmeldingen om udfasning af tredjeparts cookies fortæller Google, at de vil tilbyde annoncørerne og samarbejdspartnerne nye værktøjer. Personligt tror jeg ikke på, at vi i fremtiden ikke bliver forfulgt og profileret. Det bliver måske bare mere sofistikeret og knapt så tydeligt, at det sker.
I den nye teknologi Google arbejder med er identificeringen af den enkelte unikke bruger muligvis pillet ud, men annoncører vil stadig kunne målrette annoncerne mod bestemte målgrupper. Så nu taler vi ikke om ét individ men en samling/gruppe af individer. Slutresultatet er det samme; der tjenes penge på profilering af adfærd på nettet.
LÆS OGSÅ: Hvordan vil Google indføre mere privatliv i apps?
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
Ifølge en rapport fra Jounce Media sad Google i 2020 på 52 procent af verdensmarkedet for annoncering på nettet og i apps. Det svarer til 292 milliarder dollars.