Hvordan vil Google indføre bedre privatlivsbeskyttelse i apps?
Google overvejer, hvordan de kan beskytte brugere af Android og apps bedre mod indsamling af privatlivsdata og adfærd. Hvordan det vil ske, er uklart.
Google arbejder måske på et nyt tiltag, der skal give brugerne bedre beskyttelse af deres privatliv i apps på Android-platformen. Den store søge- og reklamevirksomhed vil skrue ned for de muligheder udviklerne har for at registrere brugernes adfærd.
Tiltaget er ramt af et paradoks, da Google netop lever af at bruge og sælge de mange data, deres brugere skaber. Der er lige nu en global trend om, at brugere på nettet skal beskyttes bedre mod store virksomheders systematiske dataindsamling, hvilket Google også har lagt mærke til.
Ifølge Bloomberg overvejer Google internt, hvordan de kan begrænse dataindsamling på tværs af hele Android-platformen. Potentielt kan Google tvinge appudviklerne til at tydeliggøre, hvad og hvordan de tracker Android-brugere og bede dem om en bekræftelse på, at de udtrykkeligt giver Google lov til at indsamle og dele personlige data.
PODCASTTIP: Teleselskaberne har udleveret data om vores bevægelser til Statens Serum Institut (SSI). Lod du i den forbindelse mærke til, hvor let det var for myndighederne, at få adgang til disse data? Lyt til episoden om myndighedernes dataindsamling under coronapandemien.
Apple har også planer om mindre dataindsamling
Ved WWDC-konferencen i sommer, der blev afviklet digitalt, annoncerede Apple tiltaget App Tracking Transparency (ATT).
Ved ATT kan brugerne på systemniveau tage stilling til hvorvidt deres data og adfærd må registreres. Hvis brugeren siger nej til tracking, er der ikke noget udviklerne af apps kan gøre for at indsamle data, da Apple deaktiverer reklamekoden kaldet IDFA (Identifier for Advertisers).
Med IDFA kan annoncører eksempelvis tracke brugernes adfærd fra en app over på et website og registrere et køb i en webshop – med alt den underliggende registrering af brugerne, der samtidigt følger med.
Hvis udviklerne ikke overholder reglerne, eller forbryder sig mod brugeres afvisning af fracking, kan udvikleren og dennes apps i sidste ende smides ud fra App Store.
Google og Facebook har tidligere udtrykt bekymring over den negative effekt Apples tiltag kan have for reklamenetværk og annoncører.
Ifølge Bloomberg vil Googles tiltag ikke være nær så omfattende som Apples.
Hvordan den endelige udgave af privatlivsbeskyttelse på Android vil se ud, glæder jeg mig til at se. Der er nemlig ingen tvivl om, at det fremadrettet ikke bliver et tagselvbord af data, som techfirmaer, appudviklere og websites kan mæske sig i.
BLIV OPDATERET GRATIS: Tre gange om ugen udsendes nyhedsbrevet ‘Kaffepause ☕️ med tech‘. Tilmeld dig her – frameld når du har lyst. Alle nye følgere modtager som tak vores skræddersyede liste med 10 af de bedste guides og tips til mobilen.
Mere til historien
Google tidligere annonceret, at de vil stoppe brugen af tredjeparts-tracking-cookies i Chrome senest i 2022. Apple begyndte deres blokering i Safari-browseren i foråret 2020. Cookies kan blandt andet bruges til at “forfølge” en bruger på tværs af websites og vise reklamer relateret til et tidligere besøg på en given website.