Den digitale verden byder på grimt sprog og mobning
En undersøgelse viser, at børn synes det er nemmere at mobbe og skrive grimt om andre på mobilen. Digitale medier har grimt sprog og mobning.
En ny undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Wilke for Telenor viser, at digitale misforståelser er udbredte mellem børn. Tæt på halvdelen af alle børn i alderen 10-12 år fortæller, at de har prøvet at skrive noget i en besked eller kommentar, der er misforstået af modtageren. Seks ud af 10 børn fortæller, at de har prøvet at skrive noget, som de ikke ville sige i den virkelige verden.
6 ud af 10 børn i 4.-6. klasse har oplevet digital mobning
Vi kender nok også alle til mobning via mobilen, sociale medier eller andet. Både børn og voksne. Kigger man kommentarfelter igennem på Facebook eller andre platforme, så er der fluks nogen, som mener noget andet eller ved bedre. Det er også noget vi ser i kommetarfelterne her på MereMobil.dk.
Og online mobning er udbredt, da digital kommunikation gør man ikke kan se hinandens kropssprog, høre tonelejet eller ”se glimtet i øjet”. Dette er meget vigtigt for at forstå intentionen med budskabet. Dernæst skriver mange ting, som de ikke ville sige, hvis de stod ansigt til ansigt med den anden person.
-”Det er meget sværere at kommunikere via SMS’er eller chat, end når man kan se hinanden i øjnene. I den digitale verden mangler vi en masse kommunikationssignaler og kan ikke se, om der er et løftet øjenbryn, et smil i mundvigen eller høre på stemmen, om man er glad eller ked af det. Vores undersøgelse viser, at uden disse kommunikationssignaler har børn svært ved at aflæse den kontekst, som budskaber gives i, og det skaber desværre en række misforståelser,” siger Lise Kirkegaard, chef for Kommunikation og CSR i Telenor, der i samarbejde med analyseinstituttet Wilke har udarbejdet undersøgelsen.
Sådan foregår den digitale mobning
Seks ud af ti børn fortæller også, at de har været udsat for digital mobning enten i form af at blive holdt udenfor eller via grimme kommentarer online. Fem ud af 10 har prøvet at modtage sårende/grimme kommentarer om dem selv eller en ven.
– ”Det er nemmere at tale grimt eller udelukke andre, når man sidder bag skærmen, end når man står overfor dem. Sidder børn midt i et spil Fortnite, oplever de ikke på samme måde deres klassekammeraters reaktion, hvis tonen bliver for grov eller ekskluderende, som hvis de havde stået overfor hinanden i klasselokalet. Undersøgelsen viser, at det særligt er indenfor ´gaming´, at hårdt sprog og ’trash talking’ er en del af jargonen, og hvor børnene oplever at blive udelukket for fællesskabet,” siger Lise Kirkegaard fra Telenor.
Smartphone-mobning: Forældre aner ikke, hvordan deres børn har det
33 procent af de adspurgte børn har prøvet at skrive noget, de ikke ville sige i virkeligheden, og hvert fjerde barn har prøvet at blive holdt udenfor i online spil.
Det er dog vigtigt at huske det digitale og fysiske liv for børn smelter meget sammen, da mange er meget online i løbet af en dag. Enten via sociale medier eller spil.
Forældre som forbilleder
Det er utrolig vigtigt, at forældrene husker de er forbilleder for børn. Så det hjælper ikke, hvis forældrene også kritiserer eller kommenterer andre på sociale medier, som børnene måske ser.
Forældrene har pligt til at fortælle børnene hvordan man behandler andre – både online og fysisk.
App skal gøre børn og unge klogere på deres indre liv
Telenors kampagne #digitalpænt har det formål at være med til at ”uddanne” børn i, hvordan man begår sig sikkert online. Men forældrene har også et ansvar for at sætte sig ind i børnenes ”verden”.
Man kan jo opfordre skolelærerne til at se nærmere på undervisningsmaterialet fra Telenor.
Mere til historien
#Digitalpænt kampagnen tager i år udgangspunkt i dilemmaer og mobbesituationer, der er relateret til tre af de mest benyttede apps og spil blandt børn. Disse er Snapchat, TikTok og Fortnite. Du kan finde undervisningsmateriale og læse mere om #digitalpænt her.