Nu skal Apple og Google presses til bedre app-forhold

6

Seks store app-aktører, blandt andre Spotify og Tinder, mener ikke at forbrugerne har et rimeligt valg.

Applikationer (Foto: Pixabay.com)
Alliancen er blevet døbt The Coalition for App Fairness. De vil tvinge Apple og Google, og for den sags skyld også andre app-platforme, til at forbedrede forholdene for udviklerne. (Foto: Pixabay.com)

Hverken Google eller Apple kan påstå, at de på noget tidspunkt har gjort det nemt at udvikle apps til deres platforme.

Udviklere har gang på gang måttet læse instrukser forfra, fra siden og ofte om og om igen for at få en app igennem et yderst finmasket tjek-system.

Det har udviklerne været trætte af længe, men nu rammer trætheden også de bonede gulve hos så stærke indholdsleverandører som selskaberne bag Tinder, Fortnite og Spotify.

Ikke nok med, at der er et stærkt ønske om at gøre det lettere for udviklerne, så kritiseres app-butikkerne for at kradse overdrevne provisioner ind.

For eksempel snupper Apple og Google 30 procent for ulejligheden, når en bruger køber en app. Det kvæler konkurrencen og giver app-butikkerne urimelige fordele til egne produkter og tjenester, mener de tre selskaber.

De tre virksomheder, Spotify Technology, Match Group og Epic Games, har ifølge det amerikanske erhvervsmedie The Wall Street Journal sammen med Basecamp, Proton Technologies og News Media Europe givet hinanden håndslag på, at nu må det stoppe.

Ny Fortnite-sæson går uden om Apples iPhone og iPad

Appdistribution skal indeholde fairness

Alliancen er blevet døbt The Coalition for App Fairness. De vil tvinge Apple og Google, og for den sags skyld også andre app-platforme, til at forbedrede forholdene for udviklerne.

En talsmand fra The Coalition for App Fairness siger, at app-butikkerne, ikke må misbruge den kontrol de har, men at de skal sikre et konkurrencepræget marked, som giver forbrugerne et rimeligt valg.

Den problematik rammer netop Spotify, som er i direkte konkurrence med Apples musikstreaming-tjeneste Apple Music.

Desuden Basecamp fik i juni fik afvist mail-programmet Hey i App Store. Efterfølgende beskyldte Basecamp Apple for at bruge mafia-metoder, skriver Computerworld.

Hverken Alphabet eller Apple har ønsket at kommentere stiftelsen af The Coalition for App Fairness.

Var dette spændende læsning? Få flere interessante mobilnyheder i indbakken to gange om ugen, så er du altid opdateret! Tilmeldingen er gratis. Frameld når du har lyst.

Mere til historien

Ifølge The Wall Street Journal er app-butikkerne en voksende indtægtskilde for blandt andre Apple og Googles (ejes af Alphabet, red.) Indtjeningen sker via en provision fra salg af betalte apps, digitale abonnementer og køb i appen. Apple oplyser desuden, at den har mere end 28 millioner medlemmer af sit udviklerprogram over hele verden.