Netflix får tæsk trods overraskende fremgang

Netflix lever ikke op til analytikernes forventninger til tredje kvartal. Streamingtjenesten ændrer på topledelsen.

Netflix
Netflix har nu 193 millioner kunder (Foto: Iván Jesus Rojas)

Med præsentationen af andet kvartalsregnskab får streamingtjenesten Netflix tæsk på aktiemarkedet. Det sker på trods af stort overskud og større fremgang end ventet i antallet af nye brugere.

Aktiekursen er således faldet med hele ti procent og landede på godt 477 dollars, hvilket svarer til knap godt 3.200 kroner.

Netflix havde i andet kvartal en omsætning på 6,1 milliarder dollars svarende til næsten 40,6 milliarder danske kroner. Det gav et overskud på 720 millioner dollars.

Netflix slog desuden analytikernes forventninger og hentede 10,1 millioner nye brugere i andet kvartal, hvilket var 25 procent flere nye brugere end estimeret.

Det der får aktiekurserne til at falde er, at selskabets forventning til den globale stigning i betalende abonnenter i tredje kvartal. 

Her er Netflix’ melding en del lavere lavere, end hvad analytikerne forud for torsdagens regnskab havde en forventning om. Her skønnede analytikerne, at den amerikanske streamingkæmpe ville øge med 5,35 millioner nye abonnenter i tredje kvartal.

"Væksten aftager, når brugere er over de første dønninger efter covid-19 og sociale begrænsninger", noterer Netflix.

I forbindelse med kvartalsregnskabet meddeler Netflix også, at Ted Sarandos er udnævnt som ny administrerende direktør sammen med medstifter Reed Hasting. De vil begge arbejde fuldtid som CEO'er.

Netflix har globalt nu omkring 193 millioner kunder.

Mere til historien

Netflix droppede først på året muligheden for en få en prøveperiode på 30 dage. Netflix havde ellers forsøgt sig med prøveperioder af forskellig varighed, men midt i februar var altså slut.

Yousee bland-selv-pakker bliver dyrere

Nuuday, som ejer Yousee, vil fra 1. juli 2022 kræve flere point for kanaler og streamingtjenester i Yousee's bland-selv-pakker.

(mere…)
Disney+ har store forventninger til reklameudgave

Størstedelen af brugerne af Disney+ vil tilvælge reklameudgaven, forlyder det.

(mere…)
Navneskifte: Viaplay satser alt på streaming

KORT NYT: Der skal satses alt på streaming. Derfor skifter Nordic Entertainment Group (Nent) navn til Viaplay.

(mere…)
Disney+ vil få 4 minutters reklamer i timen

Der tales meget om en billigere reklamebaseret variant af Disney+. Nu forlyder det, at den får 4 minutters reklame per time.

(mere…)
Disney+ går flot frem i første kvartal

KORT NYT: Modsat Netflix så har flere af konkurrenterne positive kvartalsregnskaber. Disney+ har næsten fået 8 millioner nye abonnenter.

(mere…)
Billigere Netflix-abonnement med reklamer på vej

Du kan snart få et billigere Netflix-abonnement end de eksisterende, hvis du kan leve med, at der kommer reklamer.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
1 Kommentar
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2022 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram