Sådan oplever jeg Sonys 360 Reality Audio
TEST: Du sidder med bandet i stuen og forsangeren lige foran. Musikken tilføres en ny dimension med 360 Reality Audio. Jeg har testet, hvor godt det lyder.
Sony har en idé om at udvide vores opfattelse af, hvordan musik skal lyde, når vi benytter hovedtelefoner. Det skal lyde som om, at din yndlingskunster står lige foran dig og spiller.
Du skal kunne høre guitaristen forrest, bassisten lidt til højre for guitaristen, mens pianisten sidder lidt længere mod venstre. I midten, men bagved, hører du trommerne. Bagved dig og til siderne hører du publikum fra liveoptagelsen.
Sony kalder konceptet for 360 Reality Audio og det er baseret på såkaldt Spatial Audio Technology. Selvom du kun har to ører, så kan lydmixet alligevel produceres så det snyder ørerne og hjernen. Resultatet er lyd der omslutter dig.
Pladeselskaberne Sony Music Entertainment, Universal Music Group og Warner Music Group har etableret et samarbejdet om at udvikle et økosystem omkring 360 Reality Audio, så der ikke bare er få, men mange sange tilgængeligt i formatet.
Lige nu er der omkring 1.000 sange. Disse findes på Amazon Music HD, Deezer, Nugs.net og Tidal.
Sony har sendt mig et headset (WH-1000X M3) samt en telefon (Sony Xperia 5) med Tidal så jeg kunne prøve deres realistiske musikoplevelse på egen krop og med egne ører.
Sådan lyder Sony 360 Reality Audio
I årtier har vi lært, hvordan stereolyd opleves i højttalere såvel som i hovedtelefoner. Lyden er velkendt og tryg. Nu skal vi lære, hvordan musik også kan lyde – og få en ny opfattelse af, hvordan musik skal opfattes.
En klassiker som Me and Mrs. Jones, Billy Paul er et godt eksempel på, hvordan 360-lyden kan skrues sammen. Her er instrumenterne spredt lækkert ud og du kan tydeligt adskille dem fra hinanden og fra vokalen.
Det gælder også for Behind Closed Doors, Charlie Rich. Her lyder det ret meget som et lille intimt spillested, hvor du fornemmer træmøblerne, sand på gulvet og bartenderen der pudser glas, mens en kunde får whisky i glasset.
Tager vi derimod Toxic, Britney Spears så falder alt sammen. Det lyder simpelthen ikke godt.
Generelt giver 360-audiotracks en meget stor rumfornemmelse. Musikken er ikke inde i ørerne, men omkring dig. Det kræver en høj grad af tilvænning. Du skal øve dig i hvordan musikken nu lyder.
Hvis du er vant til musik med knald på pumpet direkte ind i øregangen med et læs kompression på toppen og bassen løftet 10db, så er 360 Reality Audio IKKE noget for dig. Det her er for entusiaster, der sætter sig ned for at lytte og nyde musikken.
Tricks i fasen
For at opnå den specielle oplevelse af musikken så kræver det nye versioner af sangene; versioner som er mixet i 360 RA-formatet. Du skal selvfølgelig også have hovedtelefoner, som understøtter lyden og adgang til musik i formatet. Der er altså mange forhindringer inden du kan nyde musikken.
Årsagen til det kan lade sig gøre at skabe den store rumfølelse og adskille instrumenterne ligger i digital efterbehandling og en høj grad brug af faseforskydning.
Produceren kan (i dette format) benytte op til 64 højttalerkanaler og placere instrumenterne i kanalerne via avanceret kodning. Kanalerne fordeles frit i 360-graders ”rummet” som der skabes. Det hele bygges i formatet MPEG-H 3D Audio.
Netop faseforskydningen kan i nogle sammenhænge skabe et lille ekko eller opfattelsen af, at lyden er længere væk.
På nogle af sangene, eksempelvis Toxic, lyder det underligt og unaturligt.
Generelt er jeg ikke tilhænger af fasetricks, da det langt fra altid ender med et optimalt resultat. Flere telefoner har gennem tiden haft forskellige lydprofiler, hvor man via forskellige fasninger, forsøger at skabe en unik og bedre musikoplevelse. Det er sjældent, at det er værd at lytte til.
Demo af 360-graders lyd
Det er let at blive fascineret af 360-graders lyden og de muligheder der ligger i det. Sæt et headset i ørerne og lyt til nedenstående 8D-audiomix af David Guetta, Titanium. Det er en demo af hvordan lyd kan bevæge sig rundt omkring dig. Det er IKKE en produktion med separation af instrumenter som på 360 Reality Audio.
Lyt også til Spatial Audio-demoen herunder.
Når du har lyttet til de to demoer, som jeg har fundet, så tror jeg du har fået en god fornemmelse af mulighederne med 360 graders lyd.
Demo: David Guetta, Titanium, 8D
Demo: Spatial Audio
Konklusion: Begrænset målgruppe
Jeg kan sagtens høre, hvad Sony og partnerne omkring 360-graders musikken vil med det. Med de rigtige sange og produktioner lyder det fantastisk, men nogle sange fejler og bliver en tynd omgang.
For mig er 360 Reality Audio ikke vigtigt. Jeg vil ikke bruge pengene på det, da mit liv lige nu ikke er til at sidde og nyde musikken uforstyrret. Kun du kan afgøre, om det gør en forskel for dig.
Inden du kaster dig ud i 360-graders musikken, så find et sted hvor du i ro og mag kan høre det. Som nævnt er lydoplevelsen markant anderledes end hvad vi normalt opfatter som god lyd i et headset.
Jeg vil lige indskyde, at 360-graders lyd i høj grad er relevant i forhold til spil og Virtual Reality oplevelser. Her kan det virkelig gives en ekstra dimension. På musik kan du få en ekstra oplevelse, men desværre også det modsatte.
4 ud af 6 stjerner.
Vi skal lige have prisen med. Tidal Hi-Fi, som her er påkrævet, koster 19,99 dollars om måneden.
Mere til historien
Tag i øvrigt også et tjek på Tidal Masters. Det er niveauet over almindelig Hi-Fi lyd . Master Quality Authenticated er masters (studieversioner) fra den originale masterkilde. Opløsningen er typisk 96 kHz / 24 bit. Disse lyder i øvrigt FANTASTISK.
Lyt også til:
– Podcast: Sådan får du bedre lyd på streamingtjenesterne