Hvem er Xiaomi?
BAGGRUND: Men hvem er Xiaomi? Bliv klogere på den kinesiske producent af smartphones og anden teknologi.
Tilbage i 2012 skulle vi alle lære at sige “H u a w e i”. Det var nemlig i 2012, at de startede deres indtog på det danske mobilmarked. Huawei er ikke de eneste med et mystisk navn, der kan være svært at udtale.
Det nye navn er “X i a o m i” – udtales <shaw·mee>.
Xiaomi har flere år på bagen end du måske lige tror. Firmaet blev grundlagt den 6. april 2010 af Lei Jun og disse syv partnere:
- Lin Bin, vice president of the Google China Institute of Engineering
- Dr Zhou Guangping, senior director of the Motorola Beijing R&D center
- Liu De, department head of industrial design at the University of Science and Technology Beijing
- Li Wanqiang, general manager of Kingsoft Dictionary
- Wong Kong-Kat, principal development manager
- Hong Feng, senior product manager for Google China
Bag firmaet var investorer som Temasek Holdings, IDG Capital, Qiming Venture Partners og Qualcomm. Så baglandet var i orden.
Grundlægger og CEO i Xiaomi, Lei Jun, var ifølge Forbes i 2020 den 17. rigeste person i Kina og på rigmandslisten på verdensplan var han nummer 147.
Det var den 16. august 2010, at Xiaomi lancerede deres første Android-basede brugerflade MIUI (Mi User Interface). “Mi” er i øvrigt Xiaomis brandnavn på produkterne.
Et år senere var Xiaomi klar med deres første smartphone. Denne fik navnet Xiaomi Mi 1 og blev lanceret i august 2011. Softwaren var Android med brugerflade MIUI ovenpå.
Efterfølgende har Xiaomi lanceret telefoner støt og roligt. I august 2012 kom Xiaomi Mi 2, som i september 2013 var solgt i mere end 10 millioner eksemplarer. Og herfra gik det stærkt. I oktober 2013 var Xiaomi det femte mest benyttede smartphonebrand i Kina. I 2013 solgte de 18,7 millioner smartphones.
2014 blev året, hvor Xiaomi ekspanderede udenfor Kina. De første lande var Singapore, Malaysia, Filippinerne, Indien. Flere lande fulgte løbende efter. Xiaomi solgte mere end 60 millioner smartphones i 2014.
2018 blev et vigtigt år
I 2018 havde Xiaomi travlt og lancerede en række smartphone-modeller. Netop 2018 var et vigtigt år for Xiaomi.
Alt imens smartphone-salget i Vesteuropa faldt med 6,3 procent i første kvartal 2018, gik Xiaomi frem, skrev Canalys. Xiaomi havde en vækst på over 1.000 procent. De solgte 2.4 millioner smartphones i Europa i første kvartal 2018. Dermed blev de den fjerdestørste smartphone-producent i verden.
Xiaomi er blevet kaldt for ”Kinas Apple” eller ”den kinesiske iPhone”.
Hvem kan Xiaomi sammenlignes med?
Xiaomi kan i mobilbranchen sammenlignes med både Huawei og OnePlus, der også begge er kinesiske producenter. Netop OnePlus er interessant i forhold til Xiaomi. En telefon som Xiaomi Mi 8, topmodellen for 2018, var stort set identisk på specifikationer og pris med OnePlus 6. De blev også nærmest lanceret samtidig – begge i maj 2018.
Sådan udtales “Xiaomi”
Udtalelsen af navnet har samme store problem, som Huawei har været ramt af. Tjek dette link til en YouTube-video hvis du vil høre, hvordan Xiaomi udtales.
Xiaomi satser på Danmark
I efteråret 2018 forsøgte Xiaomi at komme ind på det danske mobilmarked. Det skete gennem et samarbejde med teleselskabet 3. Telefonen Xiaomi Mi 8, som produktet hed, var dog ikke noget særligt. Hardwaren var som sådan okay, men brugerfladen var i sit udtryk ikke særlig “vestlig”.
Teleselskabet 3 forsøgte med flere Xiaomi-telefoner og vi så også parallelimport hos uafhængige forhandlere, men lanceringen slog ikke an.
Ifølge markedsdag for det danske marked, opgjort at analysevirksomheden GfK, var Xiaomi stort set ‘ikke eksisterende’. Navnet står på listerne, men tallene er ikke synlige. Det vil sige under 1 procents markedsandel.
I foråret 2021 satsede Xiaomi endnu engang på Danmark med telefonen Xiaomi Mi II – en topmodel med Qualcomm Snapdragon 888-processor til 6.290 kroner. Salgskanaler er nu udvidet med Power, ProShop, Elgiganten og 3. Derudover begyndte Xiaomi at opbygge en organisation her i landet.
Store på verdensplan
Xiaomi var i 2020 den fjerdestørste smartphoneproducent med en markedsandel på verdensplan omkring 10 procent med forskellige udsving.
Med til historien hører også, at Xiaomi kommer fra en markedsandel på cirka 7 procent i 2018 og frem til cirka 13 procent i tredje kvartal 2020, ifølge IDC. På tallene ligner det, at Xiaomi fik en lille fordel af Huaweis faldende markedsandele.
I 2020 så hitlisten således ud:
- Samsung
- Apple
- Xiaomi
- Huawei
Høje specifikationer til lavere priser
Xiaomis strategi går ud på, at lancere produkter med gode specifikationer til lave priser, for den vej igennem at købe sig markedsandele. Der køres med en stram organisation og pengene bruges i mindre grad på traditionel markedsføring.
Dermed forsøger Xiaomi med den strategi, som blandt andet OnePlus gennem årene har brugt.
Der vil med alt sandsynlighed ske det samme med Xiaomi-produkter, som vi har set det på OnePlus, at når man får bedre fat i markedet og opbygget en fanskare, så sættes priserne gradvist op.
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
Xiaomi er andet end smartphones. Du kan også få wearables, smartwatches, robotstøvsugere, powerbanks, løbehjul og Bluetooth højttalere og lignende fra den kinesiske producent.