Facebook vil have dig til at bruge kortere tid på … Facebook
Facebook vil give mere plads til venner og familie, mens kendisser, fansider og kommercielle aktører sendes ud i kulden. Det betyder formentlig flere annoncer, siger ekspert.
Facebooks stifter, Mark Zuckerberg, meddelte natten til fredag dansk tid, at det verdensomspændende sociale medie nu vil bringe folk tættere sammen.
– “Et af vores store fokusområder for 2018 er at sikre, at den tid, vi alle bruger på Facebook, er tid som er brugt ordentligt”, skriver Mark Zuckerberg på Facebook.
Facebook vil gennem 2018 lave en række større opdateringer for i nyhedsstrømmen, at prioritere familiemedlemmer og venner over kommercielle sider og sider med kendte og fansider.
Facebooks påstand i den forbindelse er, at folk vil bruge kortere tid på … ja, Facebook.
– “Mens vi ruller dette ud, vil man se mindre offentligt indhold fra virksomheder, mærkevarer og medier på Facebook. Og det offentlige indhold man ser, det skal leve op til den samme standard. Det skal lægge op til meningsfulde møder mellem mennesker”, skriver Mark Zuckerberg, som tidligere sagt, at det er en prioritet for Facebook, at bringe folk tættere sammen ude i den rigtige verden.
Koster hos de kommercielle
Prisen for de kommende justeringer kommer formentlig ikke til at kunne ses på Facebooks bundlinje, men det kommer nok til at have effekt på adskillige kommercielle forretningsmodeller, modeller som har lænet sig op ad Facebooks sult efter validt indhold.
Her vil nok især medier rammes hårdt. Facebook har været den helt store trafik-skaber hos specielt nye og unge medier, som i mange tilfælde er bygget op omkring en fast læserskare på Facebook, og ikke på et branded website.
– “Som jeg læser Facebooks udmelding vil kommercielle sider som fansider, firmasider med flere få sværere ved at trænge igennem. Med mindre de betaler for det”, siger John G Pedersen, ejer og chefredaktør på Meremobil.dk.
John G. forventer, at Facebook med sit paradigmeskifte presser de kommercielle aktører over i mere annoncering:
– “Og det vil så formentlig også betyde, at de private brugere vil se en ændring af deres væg med nye annonceformater og formentlig også flere annoncer”.
Beslutning gør godt
Ifølge produktmanager på Facebooks nyhedsstrøm John Hegeman, så vil tiltagende betyde, at folk vil bruge mindre tid på Facebook:
– “Men vi har det godt med beslutningen, fordi det vil gøre deres tid på Facebook mere værdifuld. Det vil i sidste ende være godt for vores forretning”, siger John Hegeman til AFP.
Mere til historien
Ifølge flere medier begynder Facebook ændringerne i næste uge. Dermed skal man forvente en afgørende effekt på mediers indhold, som således vil blive nedprioriteret. Flere medier fortæller, at de er blevet orienteret om ændringerne på forhånd.