Ekspert: Nye Facebook-ændringer er spin
Facebooks nyeste ændringer skal indbringe det sociale medie flere penge. Virksomheder og fansider skal i højere grad frem med pengepungen.
“Facebook vil have dig til at bruge kortere tid på Facebook”. Sådan lød det for nylig i en historie på MereMobil.dk. Men det giver en ekspert ikke meget for. Det skriver Berlingske Business.
Berlingske har snakket med Benjamin Rud Elberth, der er digital rådgiver og ekspert i sociale medier. Til Berlingske Business siger han: “Det, der står i mellem linierne er, at nu skal de, der har en Facebook-side, betale for gildet”.
– Facebook vil have dig til at bruge kortere tid på … Facebook
Dermed stemmer analysen over ens med udmeldingerne fra MereMobil.dk’s ejer og chefredaktør, John G. Pedersen. Han udlægger det på følgende måde: “Som jeg læser Facebooks udmelding vil kommercielle sider som fansider, firmasider med flere få sværere ved at trænge igennem. Med mindre de betaler for det”
Ifølge Berlingske Business betyder de nye ændringer, at virksomheder fremover skal bruge flere penge, for at få sine sponsorerede opslag vist. Men det er ikke sådan, Facebook har valgt at frame sit budskab.
– Facebook skal slå hårdere ned på falske nyheder
– “Det er klassisk, fantastisk flot Facebook-spin, at de drejer den til at handle om, at forbrugerne får fordelen i stedet for at skrive, kære alle virksomheder, nu skal i betale for at få jeres budskab ud,” siger Benjamin Rud Elberth.
Det er langt fra første gang, at Facebook vil tjene penge på nye måder. Tidligere kunne MereMobil.dk fortælle, at det sociale medie vil forsøge sig med pengeoverførsler. Denne feature er dog fortsat ikke at finde i Danmark.
Facebook har ikke selv specificeret, hvornår de nye ændringer træder i kraft, men flere medier rapporterer, at de kan være gældende fra midten af januar.
Du kan læse mere om de nye ændringer her.
Mere til historien
62 procent af danskerne bruger Facebook dagligt. Det skriver Berlingske Business.