Sådan tjekker du om en Facebook side er fusk
TIP: Arne Jacobsen, KitchenAid og mange andre varemærker udnyttes af svindlere. Sådan kan du tjekke om en Facebook side er fup og svindel.
Facebook er et slaraffenland for fuskere og plattenslagere. Rigtigt mange bliver snydt af professionel udseende sider, som tilbyder alt mellem himmel og jord.
Desværre er det ofte for sent, inden siden afsløres som falsk eller fusk, fordi også svindlere er blevet bedre deres job. I nogle tilfælde er det endda lykkedes, at franarre penge fra godtroende Facebook-brugere, inden disse har opdaget siden er lavet af svindlere.
På Facebook findes utallige konkurrencer, hvor præmierne sandsynligvis ikke eksisterer. Formålet er ofte, at høste naive brugeres kontaktoplysninger og mailadresser.
– Facebook bekriger falske profiler og bedragere
Arne Jacobsen side er fusk
Hen over påsken 2016 blev mange danskere taget ved næsen af Facebook siden ”Arne Jacobsen Lagersalg”. Den har aktuelt nået 22.526 likes.
Siden ”Arne Jacobsen Lagersalg” scorer 2 ud af 100 point i et validitetstjek, da den vurderes som snyd, hvilket Fritz Hansen, der står bag de eftertragtede designmøbler, bekræfter overfor MereMobil.dk.
Royal Copenhagen er et af de andre danske superbrands, der oplever misbrug af varemærket gennem blandt andet Facebook.
– “Vi monitorerer sider, som vi ved har en stor interesse i Royal Copenhagen som brand og produkter. Her holder vi øje med, hvad der bliver delt. Dem som laver Facebook fusk er dygtige, og de markedsfører sig kun overfor folk med interesse i vores emneområde. Heldigvis rammer de så også, med den markedføringsprofil, vores ansatte. Vi bruger ikke specielt mange ressourcer på det, og sender løbende sager til vores advokater, der sammen med Facebook får fusksider lukket ned,” fortæller Marc Thrane, digital manager hos Royal Copenhagen.
Royal Copenhagen håndterer mange vrede henvendelser til deres kundeservice, når deres brand misbruges.
– “I kundeservice har der været en mindre storm af vrede kunder, der ikke mener man kan tage et luksusbrand ned på lagersalgsniveau. Det er faktisk her vi bruger flest ressourcer,” slutter Marc Thrane.
Svindel med KitchenAid
Også siden KitchenAid Scandinavia er en svindelside. Her lokkes med et helt KitchenAid sæt som præmie, men produkterne på billedet eksisterer slet ikke på det danske marked.
Brødristeren og minihakkeren markedsføres kun i USA, og farven pink har ligeledes kun været brugt på det amerikanske marked, og er en udgået farvevariant. Det oplyser Thuesen Jensen A/S, der står bag distributionen af KitchenAid i Danmark, til MereMobil.dk.
De bekræfter desuden, at KitchenAid Scandinavia ikke er en side KitchenAid står bag. Faktisk har KitchenAid slet ikke en officiel Facebook-side i Danmark.
Thuesen Jensen A/S kender til svindelsiderne, men manglen på ressourcer til at bekæmpe dem, giver de IT-kriminelle gode arbejdsbetingelser.
– Telefonfusk: Er det virkelig Microsoft der ringer?
Det får svindlerne ud af det
Det er forskelligt, hvad svindlerne får ud af, at tage kendte brands som gidsler. Et af formålene, i forhold til den formodentlig falske KitchenAid konkurrence, er dataindsamling.
11.822 har kommenteret på opslaget, og efter konkurrencen er slut henvises til en side hvor man tilbydes at blive tester af 200 prototypesæt fra 2016-kollektionen.
Linket ender på en kampagneside, uden afsender, hvor der skal logges ind med Facebook, hvorefter bagmændene får adgang til en lang række personlige oplysninger, som kan videresælges.
Kampagnesiden er stort set identisk med en tilsvarende for et Segboard, hvor de 200 første tilbydes et gratis eksemplar. Hverken telefonnummer eller mail, der er angivet på siden, er gyldigt.
Hverken ”Arne Jacobsen Lagersalg” eller ”KitchenAid Scandinavia” har reageret på vores henvendelser i forbindelse med denne artikel.
– Podcast: Derfor er billige smartphones en sikkerhedsrisiko
Tjek selv Facebook-siden
Når det handler om Facebook-sider kan du nu tjekke sandsynligheden for, om siden er svindel. Det kan ske via et Facebook-check som virksomheden Incover.dk står bag.
Facebook Checkeren laver en beregning der blandt andet baseres på hvornår siden er oprettet, hvor mange opslag den har, om der er tilknyttet en hjemmeside, og en række andre parametre hvoraf nogle er hemmelige.
Naturligvis er der ikke tale om et fejlfrit værktøj, men det kan give en rettesnor om sidens validitet.
Formålet med siden er, ifølge Incover, at skabe opmærksomhed omkring dem selv, samt forsøge at bekæmpe svindlere, der tager fokus fra legitime konkurrencer på sider på Facebook.
WEB-TV: Sådan undgår du Microsoft-svindlerne
Mere til historien
Det værste ved IT-svindel, særligt Facebook konkurrencer, er, at mange ikke tror på det, når de oplyses om siden er falsk. De deler, kommenterer og liker stadig lystigt.