Facebook tjener gode penge på smartphones
Facebook er en stor del af manges smartphone-brug, og netop smartphonen er Facebook begyndt at tjene gode penge på.
Facebook havde lidt problemer med indtjeningen, da tjenesten gik på børsen i februar 2012, men siden da er der kommet flere brugere og bedre indtjening.
I årets første kvartal kunne Facebook vise en omsætning på 5,4 milliarder dollars, altså cirka 35 milliarder kroner. Sidste år viste Facebook en indtjening på 3,5 milliarder dollars i Q1, altså en væsentlig fremgang.
En af grundene er, at der er kommet 15 procent flere brugere, således at der i alt er 1,65 milliarder aktive brugere hver måned.
De fleste brugere benytter smartphonen til at tjekke Facebook. Faktisk hele 1,51 milliarder brugere gør det hver måned. Det er en stigning på 21 procent og det er noget aktionærene kan lide, for 82 procent af reklameindtægterne kommer fra smartphonen. I alt tjener Facebook 5,2 milliarder dollars, men pengene kommer ikke kun fra Facebook, men også Facebook Messenger, Instagram og Whatsapp.
Da Facebook fik hug på børsen i 2012, var det primært fordi Facebook havde problemer med at få brugerne til at skifte fra PC til smartphonen. Smartphonen er vigtig for Facebook da man i højere grad kan tilpasse annoncer i forhold til hvorhenne man geografisk er og de netsider man besøger.
Lys fremtid for reklamemænd
En af de ting som børsmæglerne godt kunne lide ved Facebooks præsentation af Q1 tallene er, at der fortsat er stort fokus på udvikling af redskaber til annoncer og integration af andre services. Annoncører bruger således også 8 procent mere på reklamer i Facebook, samtidig er det blevet muligt, at skyde længere videoer til Instagram.
Mark Zuckerberg, og resten af Facebook-teamet, havde også fokus på en 10 års plan, hvor der blandt andet skal fokuseres på Virtual Reality og droner, så selvom det går godt, hviler Facebook sig ikke på lauerbærbladene.
Mere til historien
Twitter er den største socialmedia konkurrent til Facebook, men Twitter har stadig problemer med indtjeningen, dels fordi der er færre brugere, men også fordi reklamerne ikke bliver benyttet af brugerne i lige så høj grad som på Facebook. Twitter kom med deres Q1 tal i onsdags, men her var der ikke den store vækst, og det kunne aktionærerne ikke lide.