Tjek disse 5 ting før du køber en brugt iPhone
TIP: Inden du køber en brugt iPhone, så tjek denne guide med 5 punkter, så du undgår at blive snydt.
iPhone er den mest populære smartphone, når et kommer til brugtsalg af telefoner, men det er også et område hvor kriminelle huserer. Derfor er der god grund til at være påpasselig, når du køber en iPhone på DBA, Gul & Gratis, Trendsales eller på diverse Facebook grupper.
Ser du dig ikke godt for risikerer du en hælervare, og netop hæleri straffes med fængsel i op til 6 år, alt efter grovheden, oplyser Rigspolitiet.
Derfor har vi i denne guide samlet fem ting, som du bør tjekke, hvis du køber en iPhone, der ikke kommer til dig som fabriksny fra eksempelvis dit teleselskab.
1. Er iPhonen er meldt stjålet?
For at tjekke om en iPhone er meldt stjålet skal du kontakte Politiet på 114. Her kan de verificere om IMEI-nummeret, der er unikt for alle telefoner, er registreret som stjålet eller bortkommen.
Rigspolitiet opfordrer desuden til altid at kende sælgerens fulde navn og adresse. Ender du i en straffesag om hæleri er du bedre stillet, end hvis du blot har handlet med ”en du har mødt på en rasteplads”.
– Tip: Find IMEI-nummeret på mobilen – sådan gør du
2. Er aktiveringslåsen de-aktiveret?
Med iOS 7 indførte Apple en aktiveringslås på iPhone og iPad. Her knyttes telefonens IMEI-nummer sammen med et Apple ID. Køber du en telefon som er aktiveringslåst, vil du blandt andet ikke kunne totalnulstille telefonen, såfremt du ikke kender det Apple ID og password, der tidligere har været anvendt.
Apple tilbyder en online-service hvor du kan tjekke om aktiveringslåsen stadig er aktiveret.
– Link: Tjek status for aktiveringslås
Hvis låsen er aktiveret skal du bede om, at Find Min iPhone tjenesten bliver slået fra. Det kan ske under Indstillinger > iCloud > Find Min iPhone.
3. Tjek garanti, service og support
Du kan teste om telefonen har den alder som sælgeren påstår, samt om den iPhone (eller iPad) du vil købe, er omfattet af telefonsupport og reparation- og servicedækning.
Servicedækningen fra Apple er 12 måneder fra den dato hvor produktet er aktiveret, men i Danmark har vi 2 års reklamationsret, hvilket Apple naturligvis også skal overholde.
På Apple onlineværktøj til test af service- og support kan du f.eks. læse, at et produkt har reparations- og servicedækning ind til 26. december 2016. Oven i dette skal så lægges ét år yderligere.
Med andre ord kan du få enheden serviceret frem til den dato Apple skriver plus et år ekstra.
– Link: Tjek din service og supportdækning
Du finder serienummeret via Indstillinger > Generelt > Om > Serienummer.
4. Slet alle data
Inden du køber en telefon bør du sikre køberen har slettet alle sine gamle data, så du får en ren telefon.
En iPhone (eller iPad) kan slettes og nulstilles til fabriksindstillinger via Indstillinger > Generelt > Slet alt indhold og indstillinger.
For at totalslette skal det Apple ID og password telefonen er sat op med indtastes.
5. Bed om kvittering
Du bør altid sikre dig, at du får kvitteringen med på produktet. Så kan du se den nøjagtige købsdato og bedre sikre, at du ikke køber en stjålet telefon.
Desuden bør du aldrig forudbetale det fulde beløb, hvis en telefon skal sendes med posten, da du ingen garanti har for, at sælgeren har rent mel i posen, og rent faktisk sender telefonen til dig.
Mere til historien
Ved brugtkøb af en iPhone bør du spørge til, om telefonen har været til service og i givet fald hvor. Kun et autoriseret Apple-godkendt værksted kan nemlig håndtere sager med knuste skærme, og uautoriseret reparation kan i værste fald koste din telefon livet.