Energistyrelsens gør op med forsyningspligten

Ny analyse fra Energistyrelsens gør op med forsyningspligten, og anbefaler at skrotte flere dele, der er blevet overhalet af udviklingen

Energistyrelsen, der i dag er myndighed for teleområdet, har i en ny analyse kigget nærmere på behovet for forsyningspligt på teleområdet. TDC er udpeget af staten som såkaldt forsyningspligtudbyder, og aftalen mellem TDC og staten udløber ved udgangen af 2016. Derfor har styrelsen udarbejdet en analyse på området, skriver Energistyrelsen i en pressemeddelelse.

Den nye analyse gennemgår den nuværende forsyningspligt, som TDC er pålagt, og analysen skal ligge tilgrund for en høring omkring fremtidens forsyningspligt. Resultatet af af høringen og analysen vil derefter blive sendt til energi-, forsynings- og klimaministeren, der som ansvarlig minister skal sætte rammerne for den fremtidige forsyningspligt fra 2017. Ifølge pressemeddelsen indebærer dette også at fremtidens forsyningspligt skal drøftes af politikerne i den såkaldte teleforligskreds.

Flere tjenester kan droppes

Analysen viser, at en række området sagens kan justeres eller helt undværes. Der kommet mange nye tjenester på markedet, som helt eller delvist kan erstatte de enkelte forsyningspligtydelser, og det et foreslås derfor at ophæve forsyningspligten på telefax, bredbåndsforbindelse til en gruppe af handicappede, og betalingstelefoner (mønttelefoner).

Ifølge Energistyrelsen så er der tale om tjenester, der stort set ikke anvendes mere, eller aldrig har været i anvendelse. Forsyningspligten på den opkaldsbaserede nummeroplysningstjeneste (118) og på rabatordningen på nummeroplysningstjenesten kan ifølge analysen også sløjfes, da behovet for disse tjenester fortsat forventes at være faldende de kommende år.

Ingen forsyningspligt på bredbånd og mobiltelefoni

Analysen peger også på, at det ikke er nødvendigt at indføre forsyningspligt på bredbånd og mobiltelefoni, selvom mange kommuner og interesse organisationer gennem de sidste mange år, at udtrykt et ønske om, at der skulle indføres forsyningspligt på netop disse to områder.

I analysen påpeges det f.eks. at TDC har oplyst Energistyrelsen, at de estimerer omfanget af husstande, som ikke har adgang til bredbånd med 10 Mbit/s download via fastnetteknologi eller mobilteknologi, i 2016 vil være omkring 6.000-10.000 adresser. Altså at der kun er omkring 6.000-10.000 danske adresser (husstande, erhvervsvirksomheder, sommerhuse, tomme boliger med mere), som ikke kan få 10 Mbit/s internet leveret fra TDC.

 – Gør-det selv: Mobilt bredbånd til udkantsdanmark

Udover TDCs netværk findes der tre andre landsdækkende mobilnetværk, der findes en del små trådløse lokalnetværk samt en massiv udrulning af internt via fiber og kabel-TV fra andre selskaber end TDC. Energistyrelsens vurderer, at det mobile bredbånd ikke generelt kan erstatte behovet for fastnet bredbånd, men at mobilt bredbånd i høj grad skal ses som en komplementær infrastruktur, der også kan være den primære bredbåndsadgang i områder, hvor fastnetdækningen er dårlig.  Eller på godt dansk; Kan du ikke få ordenlig internet via kabler, så løsningen trådløs 4G LTE fra ét af de fire landsdækkende netværk.

Hele analysen kan læses her (Docx format).

Mere til historien

Den nuværende aftale om forsyningspligt løber fra 2008 til udgangen af 2016.

Norlys vs. TDC: Hvem har bedst mobildækning i Danmark 2026?

(mere…)
Apple advarer om højere priser på iPhone, iPad og Mac

Topchefen Tim Cook bekræfter, at stigende priser på hukommelse og lager vil ramme Apple-produkter – især kommende iPhones og Macs.

(mere…)
Derfor stiger mobilpriserne nu

Smartphone-markedet er ramt af en historisk krise. Mangel på hukommelseschips og massiv AI-efterspørgsel sender mobilpriserne op med helt op til 50 procent.

(mere…)
Nuuday dør: YouSee genopliver det historiske TDC-navn og logo

Efter fem år i "skammekrogen" er TDC-navnet tilbage i frontlinjen. Nuuday skifter navn til TDC Brands, og det betyder, at YouSee fremover skal sælges på tryghed og den klassiske TDC-rombe.

(mere…)
Mobilpriser stiger voldsomt: RAM-krise rammer nu Oppo og OnePlus

RAM-krisen i 2026 tvinger nu producenter til at hæve priserne på eksisterende smartphones. Se her hvor meget prisen stiger, og hvorfor AI har skylden.

(mere…)
RAM-krise 2026: Derfor stiger mobilpriserne

En ny rapport spår dystre udsigter for smartphone-markedet. RAM-krisen, også kaldet RAMageddon, sender priserne op og produktionen markant ned i 2026.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2026 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram