Gratis smartphone i bytte for data, ja tak!

Mange er parate til at bytte alle deres personlige data og adfærd for en smartphone efter eget valg samt dataadgang.

Smartphone cafe Sony

En smartphone er vigtigere end et tv (Foto: Sony)

Hvad vi deler med hinanden på Facebook, Snapchat, Twitter og andre sociale tjenester er ikke længere noget der bekymrer mobilbrugerne, så meget som tidligere. Data om hvor vi er, hvad vi laver, og hvilke interesser som er hotte lige nu deles som aldrig før med vennerne og de virtuelle bekendte.

En række smartphone-brugere er parate til at tage et endnu større skridt, end blot at delen med vennerne. Det viser undersøgelsen Cisco Connected World Technology Report.

- Artiklen fortsætter efter annoncen -

– ”Hver anden 18-30 årig er villig til at give deres teleudbyder uhindret adgang til alle data på deres smartphone, hvis de kunne få hvilken som helst model og ubegrænset mobildata,” siger Carsten Videcrantz, salgsdirektør hos Cisco Danmark.

Mens 45 procent meldte sig parate til at indgå en byttehandel om adfærd og data med teleudbyderen, svarer undersøgelsens deltagere, at de er mere skeptiske hvis oplysningerne skulle deles med regeringen eller arbejdsgiveren.

Henholdsvis 30 og 29 procent ville give uhindret adgang til smartphonen, når det kommer til regering og arbejdsgiver.

Du surfer i arbejdstiden

Smartphone er snart vigtigere end pengepung

Ciscos undersøgelse bekræfter også, at smartphonen har en vigtig status i livet.

Ved et røveri prioriteres smartphones som den enhed man næstmest er bekymret for at miste. Det svarer 22 procent. Det er stadig pengepungen som de 18-30 årige mindst ønsker at miste ved et røveri.

Vielsesringe ligger på 14 procent, mens yndlingssmukker kun scorer 4 procent blandt de adspurgte.

Smartphones rangerer over tv’et. Generelt vil 76 procent vælge at have en smartphone fremfor et tv. De unge i Korea fører an på tendensen. Her foretrækker 95 procent smartphonen frem for et tv.

Sådan bruger vi tablets

Mere til historien

Undersøgelsen fra Cisco er lavet på tværs af 15 lande. Deltagerne har været vidensarbejdere mellem 18 og 50 år. Ingen af de nordiske lande er repræsenteret i rapporten.


Om John G.

John G. er journalist, mobilekspert og foredragsholder. Han skriver artikler, analyser og anmeldelser til bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten. Du kan også opleve John G. som ekspert i medier som DR, Aftenshowet, Go' Aften Danmark, TV 2 News og DR P3, samt en lang række radioer og udgivelser.