Vent en måned med at købe din næste topmodel, og spar mindst 500 kroner. Se hvor prisfaldene på de populære smartphones.
Når mobilproducenterne sætter topmodellerne til salg er prisen stort set altid ganske høj. En tommelfingerregel er, at en ny smartphone fra øverste hylde koster mellem 5.000 og 6.000 kroner uden abonnement, uanset hvilket varemærke vi taler om.
Hvis du kan vente, og ikke blot drøner ud og køber telefonen på den første salgsdag, kan der være en del penge at spare. Det viser en opgørelse MereMobil.dk har lavet.
Vores beregninger afslører, at der er mindst 500 kroner at spare, ved at vente en måned, regnet fra den første salgsstartdato.
Vejl. pris | Salgsstart | Dage | Dagspris | Besparelse | |
HTC One (M8) | 5.499 kr. | 1/4 2014 | 45 | 4.934 kr. | 565 kr. |
Samsung Galaxy S5 | 5.495 kr. | 11/4 2014 | 35 | 4.707 kr. | 788 kr. |
Sony Xperia Z2* | 5.500 kr. | 11/4 2014 | 35 | 4.765 kr. | 735 kr. |
* Sony startede først salg i Danmark den 5. maj 2014 pga. mangel på produkter. Flere forhandlere har kørt kampagne, hvor der gives et Sony SmartBand gratis med i prisen.
Priserne på smartphones stiger normalt ikke, så jo længere tid der ventes, jo mere spares der. Men i forhold til Android-telefonerne tyder det på, at besparelsen på iPhone er mere begrænset.
– TEST: Sony Xperia Z2 – her overgår Sony sig selv
iPhone falder mindst i pris
Generelt siges det, at Apples produkter aldrig kommer på tilbud. Og noget kan tyde på det er rigtigt. Apples smartphones er umiddelbart dem, som har det mindste prisfald set over en længere periode.
Ser vi på iPhone 5S og 5C, der kom i butikkerne i slutningen af oktober 2013, kan der efter mere end 200 dage i salg, kun opnås en besparelse på 768 kroner.
Xperia Z1, Sonys topmodel fra oktober 2013, koster nu 1.887 kroner mindre, end den dag, hvor telebutikkerne langede de første salgsæsker over disken.
En Samsung Galaxy S4, der har været tilgængelig i godt 380 dage, startede på 5.199 kroner, men koster i dag omkring 2.800 kroner. Med andre ord en besparelse på 2.399 kroner. Her er der så også tale om sidste års model.
Vejl. pris | Salgsstart | Dage | Dagspris | Besparelse | |
Apple iPhone 5S | 5.399 kr. | 25/10 2013 | 203 | 4.631 kr. | 768 kr. |
Apple iPhone 5C | 4.599 kr. | 25/10 2013 | 203 | 3.876 kr. | 723 kr. |
Sony Xperia Z1 | 5.199 kr. | 4/10 2013 | 224 | 3.312 kr. | 1.887 kr. |
Sådan gjorde vi
Priserne i denne artikel er baseret på producenternes egne oplysninger om produkternes startpriser, uden abonnement. Dagsprisen er indhentet den 15. maj 2014 via Pricerunner.com, og er et gennemsnit af prisen blandt de fem billigste forhandlere. Alle modellerne er med 16 GB hukommelse.
– TEST: Samsung Galaxy S5 er den bedste Galaxy til dato
Mere til historien
iPhone falder umiddelbart mindst i pris, hvilket tydeligt ses på brugtmarkedet. På DBA.dk koster en brugt iPhone 5S 16 GB fortsat fra 3.800 til 4.400 kroner.
Læs også:
– TEST: Er HTC One (M8) fortsat den eneste ene?
Jeg kunne ikke spare 500,- kun 437,- i forhold til jeres priser, plus min ikke er en parallelimport som lagt de fleste billige er på Pricerunner.
Så denne artikel er vist ikke en gang de bits værd den fylder på serveren.
Det er lidt langt ude at konkludere at den slet ikke er noget værd fordi du ikke kunne spare 500,- men kun 437,-
Det viser da efter min mening at den er rigtig meget værd… Men rigtig overskriften er misledende og forkert. 100% enig den skal rettes ellers skal artiklen fjernes. Men det gøres jo ret simpelt ved at skrive “op til” eller erstatte “mindst” med et mindre bestemt ord.
Bare det man ikke tager højde for parallelimport er nok til den ikke er noget værd, man kan da ikke mene det er den samme vare!
Går ud fra du mener der er en fysisk forskel?
I hardware, eller evne til at tage frekvens eller andet jeg ikke lige tænker på.
Hvilket model tænkte du specifikt på er anderledes?
Nej, det er samme hardware, men forskellige software, garanti bestemmelser, kampagner osv.
F.eks har jeg købt en SM-G900F med CSC NEE (også kaldet Nordic), havde jeg f.eks. købt en SM-G900F med CSC der ikke havde NEE, ville jeg ikke kunne benytte mig af de Mobile Premium Service punkter der findes i norden, f.eks havde jeg fået en fransk skulle jeg enten sende den til dem jeg havde købt den af eller sende den til Frankrig. Med andre ord ikke besværet værd hvis der skulle gå noget galt.
http://www.samsung.com/dk/support/warranty/warrantyInformation.do?page=POLICY.WARRANTY
Der står at hvis den er købt inden for EU er der garanti på den fra Samsung Nordic hvis den er købt i EU/EØS og “Se under”.
Det læser jeg som at man skal have en kvittering fra en forhandler i EU (Som skal have fået den igenmen officielle Samsung kanaler), så dit eksemplet med Frankrig ser ikke ud til at være rigtig på garanti-delen efter hvad jeg lige kan finde.
Software & Kampagner ved jeg ikke lige hvad du mener med.
Så er der i artiklen nævnt nogen importeret varer der ikke er fra EU/EØS. For hvis ikke så er garantien den samme.
“hvis forbrugeren kan fremvise et medfølgende producentgarantibevis udstedt af Samsung samt original købskvittering eller andetdokumention for købe”
Du får ikke adgang til Mobile Premium Service punkterne, du skal lave en support sag og sende den ind, du kan ikke bare lave en drop-in.
Software der ligger i telefonen standart er bestemt af regionen selv, dvs hvilke apps der er præinstalleret, dvs der kan være apps installeret du ikke kan bruge fordi du ikke er i landet og du så ikke kan fjerne (plus så er Nordic normalt ret hurtige til at få opdateret sammenlignet med andre).
Kampagner er normalt også regions bestemte, f.eks var der med alle næsten elle LTE produkter forrige år med 6 måneders HBO Nordic. Og der er så ville kampagner der næsten er globale, så som DropBox, Deezer er det pt, men der stadig regioner der ikke har aftalerne.
Skriver lige og spørger Samsung, for det er jo ikke det de skriver sådan som jeg læser det.
De andre punkter er der vist ikke rigtig noget at tage fat i, det er vist rent spekulationer, medmindre du kan nævne noget konkret?
Kan være du ikke læser det korrekt, de lover dig netop ikke adgang til Mobile Premium Service, kun at de vil varetage garantien i henhold til EU lovgivning, men ikke give dig den ekstra service. F.eks ved jeg at deres skærmudskiftning til 525,- ikke gælder for parallelimporteret enheder.
Ok Prøvede live chat den virkede ikke… Hader når firmaer har noget bare for at det skal se godt ud. Så sendte mail.
“Kan man bruge Mobile Premium Service hvis man køber en parallelimportet telefon fra et EU/EØS-land?”
Så har jeg fået svar. Se under.
Det er godt nok et dårlig svar, hvor jeg ikke rigtig kan se om de svare på spørgsmålet, fx. kunne man jo få et International Garantibevis som standart, får man det? Det svare de ikke på.
Kan man bruge Mobile Premium Service hvis man har et International Garantibevis? Det svare de ikke på.
Det er spørgsmål som jeg syndes er naturlige at svare på.
Rigtig dårlig service som Samsung har, man kan ikke bruge deres livechat og når de så svare på spørgsmål er det et politikere svar…..
Men er enig ville som det ser ud nu ikke købe en parallel import og ser ud til at den skal tilbage til det land den er købt i hvis den går i stykker.
SVAR FRA SAMSUNG:
Som udgangspunkt skal telefonen afleveres hos din forhandler, dvs. at den skal afleveres i den butik den er er købt, om det så er en Internet butik eller en fysisk butik, så sender forhandleren telefonen på et servicecenter efter eget valg. Hvis telefonen er købt i Danmark, kan man yderligere kontakte Telecare, der er Samsung servicepartner, når det gælder telefoner eller tablet. Hvis du køber en telefon i udlandet, skal den afleveres til service der. Hvis man ønsker at få telefonen på et dansk servicecenter, skal man have et International Garantibevis underskrevet af forhandleren.
Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte
os igen.
Med venlig hilsen
De svare netop, hvis du vil have garanti i Danmark skal du have de udfyldte papir, og det giver ikke adgang til Mobile Premium Service… Med andre ord en parallelimporteret telefon er ikke tæt på at være samme vare.