Sociale netværk skal hjælpe webshops mod svindel
Et irsk firma har udviklet en løsning, som gør det muligt at afsløre svindlere via oplysninger fra sociale netværk.
Er du den, som du udgiver dig for at være? Eller er du en svindler, som netop er i gang med at handle med en anden persons kreditkort? Det mener det irske firma Trustev nu, at de kan give svaret på ved at analysere data fra de sociale netværk – Facebook, LindkedIn og Twitter.
– Facebook er fortsat nummer ét
Trustev kalder konceptet for ”social fingerprinting” og det går kort og godt ud på, at undgå økonomisk svindel og identitets-snyd, ved at verificere folk ud fra deres aktivitet på de sociale netværk. Det skriver DR.dk.
– Kvinderne dominerer på Facebook
En rapport fra analysefirmaet Javelin viser, at identitestsvindel kostede 21 milliarder dollars i 2012. Og det er denne svindel, som Trustev vil til livs.
– Farlig advarsel på Facebook er fusk
Tjekket af din identitet skal foregå ved, at du ved afslutningen af et køb hos en online forretning, skal logge ind på eksempelvis din Facebook-konto. Trustev vil så i baggrunden køre et tjek på dig, hvor forskellige parametre benyttes til at vurdere din identitet.
– PODCAST: Gratis tips og råd til din webshop
Det er primært dine sociale data, som Trustev bruger, men de tjekker også på din købshistorik og ”opførsel”, mens du har været på den pågældende webshop, da der er forskel på normale handlende og svindleres adfærd.
Disse data bliver sammenkørt og du tildeles en score fra 0-100. Bliver din score høj, så går handlen igennem og opnår du en medium score, så gøres webshoppen opmærksom på, at du skal dobbelttjekkes inden de afsender varen. Får du en lav score, så får du besken, at du ikke er den, som du udgiver dig for at være – og transaktionen afvises.
– Derfor handler vi ikke dagligvarer på nettet
Trustevs løsning er udviklet til, at forsøge at undgå onlinesvindel, men en udvidelse af produktet er klar, som skal ind i de fysiske forretninger.
Mere til historien
I Storbritannien eksisterer der ikke et CPR-register, som vi har i Danmark, hvilket gør det sværere at tjekke folks identitet. Der vil snart blive kørt forsøg med to store britiske mobiltelefonkæder.
Læs også:
– PODCAST: Den danske e-handel går mobil