iPads giver elever dårligere karakterer
Adgangen til iPads, både i hjemmet og skolen, gør ikke børnene bliver klogere, tværtimod. Det viser Pisa-undersøgelsen.
Pisa-undersøgelsen fra 2012, viser, at børns adgang til iPads ikke gør dem klogere, tværtimod faktisk. De elever der har adgang til en iPad, både hjemme og i skolen, får lavere karakterer end de elever, som ikke har adgang til en iPad.
Så måske iPads og tablet ikke er ”all that”, for faktisk viser undersøgelsen også, at de elever der har adgang til en iPad, men ikke bruger den, får højere karakterer end de elever der bruger iPad’en.
Det betyder også, at mange af de kommuner der har udleveret iPads til skoleeleverne måske har gjort en bjørnetjeneste og i stedet mere været prestige i kommunerne, når de har kunne give skoleelever i deres kommune iPads.
Undersøgelsesresultatet overrasker også forskerne.
– “Min pointe har været, at teknologien ikke alene gør nogen forskel i undervisningen. Men det gør den jo så – til det værre,” siger Jeppe Bundsgaard, lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet, til dr.dk.
Jeppe Bundsgaard mener dog ikke, at man kan skylde hele skylden på den moderne teknologi.
– “Man kan ikke sige, at lærerne skal undervise med teknologier. De skal først og fremmest undervise godt og så inddrage teknologier. Det har mange steder lidt været målet, at de bare skulle bruge teknologien,” siger han til dr.dk.
Mere til historien
PISA-undersøgelsen er et elevvurderingsprogram, som måler de 15 åriges skolemæssige præstationer. For at kunne sammenligne skolebørns præstationer og kundskaber verden over, samt standardisere nuværende undervisningsmetider.
Pisa-undersøgelsen foretages hvert tredje år og den næste undersøgelse kan måske sige mere om det blot er opstartsproblemer eller resultaterne fortsætter med, at vise iPad-eleverne klarer sig dårligere.