Smartphones spiser andre tech-produkter
Smartphones dominerer og nu viser tal fra USA, at andre tech-produkter i højere grad spises af smartphonens udbredelse.
Det amerikanske analysefirma, Pew Internet Research, konkluderer i en ny rapport at der kommer flere og flere smartphones, mens der kommer mindre af meget andet elektronik. Den nye rapport følger udviklingen i amerikanernes digitale medieforbrug tæt.
Rapporten viser også, at amerikanerne for alvor har taget smartphonen til sig og hele 68 procent nu har en smartphone. I 2011 var tallet 35 procent. Af de unge amerikanere er tallet på hele 86 procent.
– Tablets og bærbare fylder taskerne hos de små elever
Noget af det interessante er, at smartphonen har ”spist” markedsandele fra en række andre produktkategorier hos den yngre målgruppe (dem under 29 år). Antallet som ejer en almindelig computer er eksempelvis faldet i den periode, hvor smartphonen er steget. Der er nu kun 78 procent, som angiver de har en computer, hvilket er et fald fra 89 procent i 2012.
Også e-bogslæseren med den særlige eInk-skærm er faldet brat. Dens popularitet toppede i 2014, hvor der var 28 procent, som angav de have en, mens der i år kun er 18 procent af de unge amerikanere, der ejer en ebogs-læser. Det skriver DR.dk.
Det er cirka hver anden unge amerikaner der ejer en tablet. Men også tabletsalget går ned ad bakke og dette kunne også ses på det seneste regnskab fra Apple, hvor iPad-salget har haft et fald på næsten 20 procent på ét år.
– iPhone sælges stadig i millioner, men iPad halter igen
Om samme tendens er gældende i Danmark er uvis, dog har flere og flere unge en tablet til skolebrug, hvor de tidligere måske havde en bærbar computer.
Mere til historien
MP3-afspilleren er også faldet. I 2010 var det 75 procent som ejede en sådan musik-afspiller. I 2015 var det kun 51 procent. Også spilkonsollen ejes af mindre i dag end i 2010 – her er der i 2015 56 procent som har en sådan, mod 62 procent i 2010.