Derfor handler vi ikke dagligvarer på nettet
Der er en lille stigning af danskere, som køber dagligvarer over nettet, men det er tydeligt, at dagligvarer endnu ikke er slået igennem.
Danskerne er flittige til at bruge deres Dankort på nettet, særligt når det kommer til køb af rejser og elektronik. Men det er de færreste, som har køber dagligvarer online – her foretrækkes de fysiske butikker fortsat. Det viser en undersøgelse fra Eniro Danmark.
Til trods for mange danskere har prøvet at handle dagligvarer på internettet, så er det langt fra størstedelen, som bliver fast kunde i e-supermarkederne. Undersøgelsen viser, at kun 7 procent af danskerne foretrækker at handle dagligvarer på nettet, mens langt de fleste – nemlig 90 procent – fortsat helst vil gå ned i det lokale supermarked.
En af grundene til, at shopping af dagligvarer online endnu ikke har slået igennem hos danskerne er formentlig, at de er nervøse for friskheden af varerne, samt mange svarer, de bliver inspireret af at handle ind i en fysisk butik.
– ”Danskerne er blandt dem i Europa, der handler mest på nettet. Men vores undersøgelse viser, at de færreste er trygge ved at købe dagligvarer på nettet. Netbutikkerne kan både spare folk for tid og penge i en stresset hverdag, men de har stadig et stykke vej til at overbevise danskerne om, at deres produkter er lige så gode som dem, man kan finde nede i det lokale supermarked,” siger Stefan Kercza, administrerende direktør hos Eniro Danmark.
Selvom det fortsat er de færreste danskere, som handler dagligvarer på nettet, så er tallet stigende – sidste år var det blot 3 procent af danskerne, som foretrak at handle på nettet. Måske dette tal stiger endnu mere efter, at online-dagligvarebutikken Nemlig.com har startet en priskrig mod landets discountkæder.
Mere til historien
Vi har produceret to podcasts om nethandlen i Danmark, som du bør høre. Udsendelserne handler om, hvad status er på dansk e-handel. Vi giver også mange tips til e-købmanden.