“Aldrig mere”: Danske elbil-ejere advarer mod populær luksusbil
“Jeg skal aldrig have det mærke igen”. 900 danskere har samlet sig i protest efter vanvittige værkstedsregninger på op til 138.000 kroner. Se de skræmmende eksempler her.

Det starter med duften af læder og følelsen af lydløs, tysk luksus. Men for hundreder af danske Audi-ejere er drømmen om den populære elbil hurtigt forvandlet til et økonomisk mareridt, der kræver mere end blot en tur på værkstedet – det kræver et banklån.
138.000 kroner!
Så voldsom har regningen været for enkelte ejere, når garantien udløber, og de tekniske svigt rammer.
Nu har over 900 vrede danskere samlet sig i protestgruppen e‑tron Claim Initiative for at undersøge, hvor omfattende problemerne reelt er. Og tallene er skræmmende læsning.
80 procent har meldt om fejl
Kølervæske, der trænger ind i de elektriske komponenter, defekte motorer og enorme, uforudsete regninger efter reparationer af alt fra de ikoniske kameraspejle til soltag og dørlåse. Listen over indberetninger på Audi e-tron 55 vokser dag for dag.
Indtil videre har hele 80 procent af de medlemmer, som har meldt ind til initiativet, oplevet problemer med deres bil. Det fortæller en af stifterne, Charlie Nielsen, til Ekstra Bladet.
– “Vi er endnu ikke færdige med at indsamle data, fordi vi gerne vil have så fyldestgørende et billede som overhovedet muligt. Vi nærmer os målet og er tæt på at have tal fra omkring 16 procent af bilerne i Danmark,” siger han til EB.
Sagen om Audi e-tron
- Værkstedsregning på 138.000 kr.: Det specifikke beløb dækker over et komplet motorskifte på en Audi e-tron 55.
- e-tron Claim Initiative: En dansk protestgruppe stiftet af Charlie Nielsen. Gruppen har i midten af december cirka 900 medlemmer, der alle deler erfaringer om tekniske svigt på modellen.
- Massivt datagrundlag: Gruppen har indsamlet data fra cirka 16 procent af samtlige Audi e-tron 55-modeller på de danske veje. Det bekræfter Charlie Nielsen over for Ekstra Bladet.
Vanvittige priser på reparationer
Ekstra Bladet kan berette om hunde dyre reparationer på en Audi e-tron 55, som blev købt brugt for fire år siden til lidt over 700.000 kroner.
Den seneste reparation vil løbe op i på 138.000 kroner. En anden e-tron 55-ejer har efter et år betalt 70.000 kroner for reparationer.
– “De her biler er maksimalt seks år gamle, og det virker helt vildt, at hr. og fru Danmark skal låne penge i banken for at kunne betale en mekanikerregning på mere end 100.000 kroner,” siger Charlie Nielsen til Ekstra Bladet.
Han mener, at e-tron Claim Initiative er tæt på at have en dataindsamling, som er brugbar, men at gruppen skal finde ud af, hvad dataene kan bruges til.
– “I første omgang skal vi derfor have analyseret på den data, vi har indsamlet, og så håber vi, at det kan få sat gang i en god dialog,” siger Charlie Nielsen.
Håbet er, at det indsamlede data – også fra bilejere, som ikke oplever fejl kan melde ind, for at få et retvisende billede af udbredelsen af problemerne – og dermed kan skabe en dialog med de danske bilimportører.
I Danmark er der registreret omkring 5.600 e‑tron‑biler, så den her slags sager kan have stor betydning for mange. For hvis fejlene viser sig at være systematiske‑/fabrikationsfejl, kan det ikke få konsekvenser for både reparationer, men også gensalgsværdi for ejerne.
Annonce
Se om DU kan spare op til 3.000 kr. på bilforsikringen.
Du får svaret med det samme. Ingen salgsopkald. Tjek her!
Sag mod Audi i USA
Der kører mindst én international sag mod Audi. Der er ifølge sitet classaction.org i USA rejst et gruppesøgsmål mod Audi og koncernen omkring e‑tron-påstande om batterifejl, der kan medføre strømsvigt eller endda brandfare.
Som svar på denne sag har Audi forsøgt at få sagen afvist med argumentet, at tilbagekaldelse har afdækket problemet, og at klagerne angiveligt mangler konkrete beviser.
Massive tilbagekaldelser er dog ikke unormalt i branchen netop nu – for nylig måtte Toyota eksempelvis tilbagekalde over 1 million biler grundet potentielle fejl.
Der er endnu ikke faldet en dom, indgået et forlig eller kommet en konkret juridisk bindende konklusion hverken internationalt eller i Danmark.
Charlie betalte selv kassen
Charlie Nielsen har selv fået en stor regning på sin egen Audi e-tron. Det fortæller han til Jyllands-Posten.
En mislyd fra motoren bagved kostede ham en tur på værkstedet og en regning på 45.000 kroner, som dog blev dækket af hans reparationsforsikring.
Men bagmotoren skulle også skiftes til en pris på 73.200 kroner – her dækkede forsikringen kun de første 60.000 kroner.
Han fortæller til Jyllands-Posten, at han efter tre måneder som ejer af en Audi “aldrig nogensinde skal have en Audi igen”.
GÅ IKKE GLIP AF FREMTIDEN ⚡️
Tech-verdenen bevæger sig hurtigt. Vi samler de vigtigste nyheder, så du altid er foran – leveret direkte i din indbakke 4 gange om ugen.
Hold mig opdateret (gratis)
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 13. december 2025. Teksten er den 18. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Mens der hos Audi-ejerne i gruppen e-tron Claim Initiative tages ladegreb, så har den danske Audi-importør, Semler Gruppen siden august både fejret 50-års jubilæum og rundet 100.000 biler på de danske veje. Samtidig blev prisen på Audi A6 e-tron sat ned med op til 125.000 kroner. Læs mere om det her

