Eksklusive branchetal: Her er de telefoner, danskerne rent faktisk køber
Glem alt om hitlister og gætterier. Vi har fået adgang til de hemmelige branchetal for det samlede danske mobilmarked i november 2025. Tallene afslører en markant vinder – og to tidligere favoritter, der nu styrtdykker.

Normalt holder mobilproducenterne deres præcise salgstal tæt ind til kroppen.
De vil hellere tale om “glade kunder” end hårde fakta.
Men MereMobil.dk er kommet i besiddelse af fortrolige branchedata fra analyseinstituttet GfK, som giver et sjældent indblik i det virkelige salg i november 2025 Tallene viser en udvikling, der vil overraske mange.
Mens butikkerne bugnede af Black Friday-tilbud, skete der en markant forskydning i danskernes indkøbsmønstre: Der blev sagt nej tak til de billige modeller og ja tak til luksus.
Vi bruger milliarder – på færre telefoner
Tallene er sort på hvidt. Vi købte 5 procent færre telefoner i november end samme måned sidste år. Men her stopper “besparelsen” også.
Den samlede regning for de danske mobilkøbere steg nemlig med over 100 millioner kroner på én måned.
Det betyder i gennemsnit, at vi køber markant dyrere telefoner end nogensinde før. Vi køber ikke længere blot “en fornuftig mobil” – tallene viser, at vi i høj grad vælger de dyreste topmodeller fra Apple og Samsung.
Apple-skatten: Sidder du i saksen?
Hvis du kigger dig omkring i bussen eller på kontoret, så er chancen for, at der ligger en iPhone på bordet, større end nogensinde.
Apple sidder fortsat tungt på de danske pengepunge. Selvom de “kun” sælger knapt seks ud af ti telefoner, så tager de over 70 procent af alle pengene i markedet.
Det er et voldsomt tal, der viser, at iPhone-brugerne lægger svimlende beløb for den nyeste iPhone 17 Pro, mens andre mærker må slås om småmønterne.
FAKTA: MAGTBALANCEN – HVEM SIDDER PÅ PENGENE?
- Apple: 71,4 pct. (Op fra 69,2 % i 2024)
- Samsung: 21,5 pct. (Fastholder værdien trods fald i antal)
- Motorola: ca. 3,1 pct. (Vokser i værdi trods færre solgte enheder)
- Google: ca. 2,5 pct. (Markant fremgang for den nye udfordrer)
- Resten af markedet: 1,5 pct. (Her slås bl.a. ZTE, Nothing og Fairphone)
Kort fortalt: For hver 100 kroner, der bliver brugt på en ny smartphone i Danmark, ryger de 71 kroner og 40 øre direkte ned i Apples kasse.
Kilde: Markedsdata fra GfK, som redaktionen er kommet i besiddelse af (Danmark, november 2025)
Google Pixel: Den nye udfordrer vinder terræn
Den helt store solstrålehistorie i de nye tal er Google Pixel. Mens det generelle marked falder i antal, solgte enheder, så brager Google frem som det seriøse tredje valg for danskerne.
- Vækst i antal: Google er steget med hele 27 procenti antallet af solgte telefoner på et år.
- Vækst i værdi: Omsætningen er fulgt med op og er steget med 25 procent.
Det placerer Google i en unik position som det eneste af de store mærker (udover Apple), der for alvor vokser i volumen i november.
De faldne stjerner: OnePlus og Xiaomi styrtdykker
For blot få år siden var OnePlus og Xiaomi de populære alternativer til de dyre giganter. Men de hemmelige tal afslører en markant tilbagegang for de kinesiske mærker:
- OnePlus: Salget er faldet med over halvdelen (-57 pct.) på bare ét år.
- Xiaomi: Oplever det største fald i hele analysen med et dyk på over 60 %.
Salget flytter sig væk fra de mærker, der før var kendt for “meget mobil for pengene”. Tallene viser, at køberne nu i højere grad søger mod enten det absolutte premium-segment eller de nye vækst-kandidater.
LÆS MERE: De mest solgte telefoner på verdensplan – se listen
Nye spillere og Motorola følger strømmen
Hvis du vil have noget, som naboen ikke har, så skal du kigge mod mærker som Motorola eller ZTE.
Motorola følger præcis samme opskrift som Apple og Samsung: De sælger 10 procent færre telefoner, men deres omsætning er alligevel steget med 7 procent.
Samtidig bider ZTE sig fast. De er helt nye på det danske marked, hvilket forklarer, hvorfor deres tal er eksploderet med over 100 procent fra et nulpunkt.
De er netop landet med deres første officielle lancering, den ultratynde Nubia Air, og selvom deres gaming-telefoner endnu ikke er på hylderne i Danmark, viser tallene, at den nye udfordrer allerede bliver bemærket.
Fra kolde tal til virkelighedens hitliste
Men hvilke telefoner er det så konkret, der trækker de mange millioner op af lommerne på os? Mens denne brancheanalyse kigger på markedet fra helikopterperspektiv, har vi tidligere dykket ned i de konkrete salgslister fra teleselskaber som YouSee, Telenor, Norlys og 3.
Her ser vi præcis, hvorfor Apples omsætning stikker af: iPhone 17 Pro sidder benhårdt på førstepladsen overalt, tæt fulgt af den nye prisbasker iPhone 16e.
Samtidig ser vi, hvordan Samsung holder stand med Galaxy A36, som pt er en af danskernes foretrukne Android-modeller.
Vil du se den komplette liste over de 10 mest solgte modeller hos teleselskaberne lige nu? Læs vores store hitliste her: Her er de mest solgte mobiler i november.
BEMÆRK: De anførte data er baseret på eksklusive branchetal fra analyseinstituttet GfK og dækker det samlede danske mobilmarked. Tallene repræsenterer det faktiske salg af enheder og omsætning på tværs af alle salgskanaler i Danmark, herunder teleselskaber, elektronikvarehuse og onlineforhandlere. Dataene afspejler markedsudviklingen for november 2025
Mere til historien
Kan du genkende tendensen med at købe en lidt dyrere telefon? Skriv en kommentar herunder.

