RAM-krisen raser: Derfor rykker Apple tættere på Samsung
Mens markedet for hukommelse er presset i knæ, rykker Apple tættere på deres største rival. Læs hvorfor Samsung nu bliver hovedleverandør af RAM til iPhone.

Hvis du ikke har hørt om det, er der i øjeblikket en større RAM-krise i gang, der betyder ekstreme priser på RAM-klodser, og som også står til at ramme mobilproducenterne.
Årsagen skyldes AI-virksomhedernes hungrende tørst efter RAM til deres servere og rammer i sidste ende forbrugerne som nu.
Det ventes, at krisen kommer til at vare et par år, og i skrivende stund er priserne allerede voldsomme, selv for 32 GB RAM.
For nyligt kunne vi skrive, at flere mobilproducenter står til at lide under denne krise og kan være nødsaget til at hæve priserne eller bruge dårligere komponenter i deres telefoner for at fastholde prisen. Dog vil Apple og Samsung slippe bedre ud af dette, i hvert fald i starten.
Nu kan MacRumors så skrive, at Apple har øget deres afhængighed af RAM fra Samsung til brug i deres iPhones.
Angiveligt har Apple udvidet den andel af iPhone-hukommelse, de køber fra Samsung, og det forventes, at Samsung snart skal levere 60-70 procent af den DRAM, der bruges i iPhone 17. Tidligere har det ligget på cirka 50 procent.
Apple gør også brug af RAM fra SK Hynix og har desuden brugt RAM fra Micron, men grundet en strammere forsyning på det globale marked er Apple nødsaget til at prioritere anderledes.
Det sker især efter, at både SK Hynix og Micron i høj grad har omlagt deres produktion til HBM (high-bandwidth memory), der bruges til AI-servere, frem for den mobilfokuserede LPDDR.
Her har Samsung opretholdt en betydelig produktionsandel til produktion af RAM til mobiler, hvilket også gør, at de kan opfylde Apples krav, der involverer en ret stor skala.
Mere til historien
Som nævnt ventes det, at Apple og Samsung ikke rammes lige så hårdt af RAM-krisen, i hvert fald ikke ud fra forbrugerpriser. Det forventes, at virksomhederne vil absorbere en større del af omkostningerne selv og undgå prisstigninger for forbrugerne.

