Priserne sættes op før Black Friday
Priserne får et nøk op inden Black Friday, så butikkerne kan “sænke priserne” til det store udsalgsmekka.

Kalenderen siger november, hvilket også betyder, at tilbudssæsonen er i gang. Også bedre kendt som Black November, Black Week, Black Friday, Singles Day og meget andet.
Og skal man tro norske Prisjakt, så er flere hundredetusinde varer steget i pris op til november. Det er der dog ikke noget nyt i. Det samme gjorde sig nemlig gældende sidste år – og året før det og…
14 procent af alle prisstigninger er med 10 procent eller mere, mens den gennemsnitlige prisstigning er på 37 procent. Det skriver Tek.no med tal fra Prisjakt.
MobilePay satte ny Black Friday-rekord
Forbrugerekspert hos prissammenligningssiden Prisjakt, Isabella Ahmadi, fortæller til Tek.no, at mange af prisstigningerne er mistænkelige, da den gennemsnitlige prisstigning er større end en normal prisjustering.
Derfor ender det med, at udsalget til Black Friday slet ikke er så gode tilbud, som mange forbrugere tror.
LÆS MERE: Nogle Black Friday butikker smykker sig med falske tilbud
Komplett tager stærk afstand fra at øge priserne op mod november for så at sænke dem igen, udtaler Kompletts kommuniktionsdirektør Daniel Hauan.
Tjek hurtigt: Spar penge ved at skifte A-kasse (annonce)
Også Netonnet og Elkjøp afviser, at de kører med vildledende prisstigninger.
Thomas Iversen fra Forbrukerrådet i Norge mener, at det er loven i sig selv, der er problemet.
Sådan som loven står i dag, kræves det, at butikker oplyser den laveste førpris, et produkt har haft de seneste 30 dage, når en vare sættes på tilbud. Forbrugerrådet mener, at dette langt fra er tilstrækkeligt.
–”Vi mener, at førprisperioden enten bør udvides til 60 dage, eller at der stilles krav om, at et vist antal produkter skal sælges til den førpris, der danner grundlag for tilbuddet,” siger Iversen.
Mere til historien
Det kan altid være en god idé, at overvåge en varer igennem noget tid, hvis du ikke skal bruge den “her og nu”.

