Nu skal teleselskabers brug af SMS-filter undersøges
Der er nu iværksat et tilsyn, som skal undersøge teleselskabers håndtering af værnet mod SMS-svindel, der gjorde det muligt for medarbejdere at læse kundernes beskeder.

Digitaliseringsstyrelsen har iværksat et tilsyn for at undersøge, hvordan fire teleselskaber har håndteret et værn mod SMS-svindel. Tilsynet skal afklare, om teleselskaberne har læst kundernes SMS-beskeder i et omfang, der potentielt er i strid med teleloven.
LÆS MERE: Danske teleselskaber har læst dine SMS-beskeder
Styrelsen har sendt høringsskrivelser ud til de fire teleselskaber. Fokus er på et filter, der blev brugt i første halvår af 2025 til at identificere og stoppe masseudsendte SMS-beskeder, men som selskaberne angiveligt stoppede med at bruge før sommerferien.
Det skal blandt andet klarlægges, hvordan de enkelte SMS’er er blevet filtreret og lagret, hvor stort omfanget af filtreringen har været, og hvor mange medarbejdere i selskaberne, der har haft adgang til at læse kundernes beskeder. Det skriver Digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse.
Sagen kom frem i august 2025, og et efterfølgende møde med Teleindustrien i september bekræftede, at en effektiv filtrering krævede både lagring af SMS-beskeder og en vis involvering fra betroede medarbejdere.
Digitaliseringsstyrelsen undersøger nu, om denne praksis har overtrådt reglerne i teleloven for beskyttelse af kundernes kommunikation.
Mere til historien
Der er sket en ændring i, hvilken form for svindel, som foregår. Kontaktbedragerier, hvor svindlere kontakter borgere via telefon, sms eller sociale medier, er steget med hele 181 procent fra 2023 til 2024. Samtidig er der et fald i anmeldelser af misbrug af kortoplysninger og adgang til digitale tjenester.

