Danske teleselskaber har læst dine SMS-beskeder
Medarbejdere hos Telenor, 3, TDC og Norlys har via nyt system til at bekæmpe sms-svindel læst tusindvis af danskeres sms’er.

Ansatte hos teleselskaberne Telenor, 3, TDC og Norlys har længe haft adgang til at læse kunders tekstbeskeder.
Det skriver fagbladet Ingeniøren.
De ansatte havde adgang til sms’erne gennem et filter, som skulle beskytte borgere mod svindelbeskeder.
Ifølge Ingeniøren er de ansatte blevet bedt om at “læse helt ned i indholdet af danskeres sms’er”, mens selskaberne også har opbevaret millioner af sms’er i op mod en måned.
– “Det er helt galt, at de har personer inde over for at læse sms’erne. Det må man sgu ikke, det er no go,” siger Lars Dittmann, professor ved DTU Elektro og sagkyndig i Teleklagenævnet, ifølge Ekstra Bladet til Ingeniøren.
Erhvervsminister Morten Bødskov (S) slog sidste sidste år i Politiken fast, at det slet ikke skulle være en mulighed for medarbejderne.
– “Hovedfokus her handler om at forhindre økonomisk kriminalitet. Det handler ikke om, at teleselskaberne skal have adgang til nye data til at målrette reklame over for kunderne,” sagde erhvervsministeren og tilføjede:
– “De (de ansatte hos teleselskaberne, red.) får ikke adgang til at læse folks beskeder.”

Et hyldet filter
Filteret er blevet hyldet af regeringen og telebranchen for at være et effektivt værn mod svindelbeskeder.
Filteret, som er inspireret af Finland, fungerer ved, at algoritmer og kunstig intelligens analyserer alle de sms’er, som sendes til borgernes telefoner.
De tjekkes for at have karakter af svindel – blandt fanges en sms, som er sendt til mange tusind borgere på én gang og indeholder skadelige links.
Ifølge Ingeniøren drejer det sig om tusindvis af almindelige sms’er.
Var dette en spændende artikel? Få flere nyheder som denne i din indbakke. Tilmeld dig gratis her.
Mere til historien
Inden længe er der Black Friday. Allerede nu bør du være opmærksom på fælderne. Læs mere om det her