Højlydte mobilsamtaler i tog og bus skal stoppes
Under overskriften “Sammen om en god rejse” vil DSB stoppe høj musik og private mobilsamtaler.

Findes der noget mere irriterende end at skulle høre på andres telefonsamtaler?
Nej! Vel? Eller det gør der måske?
Men det er vel ikke helt ved siden af, at påstå, at det faktisk irriterer de fleste, hvis de er så uheldige at lande lige ved siden af en snakkende medpassager i toget?
Under alle omstændigheder vil DSB gøre noget ved, at højlydte samtaler – som hele kupéen skal følge med i – i de allestedsnærværende mobiltelefoner generer oplevelsen af togrejsen. Eller for den sags skyld, busturen eller letbanen eller et hvilket som helst offentligt transportmiddel.
Samtidig mener DSB, at afspilning af reels (små videoklip, red.) eller musik, tv-serier eller film – uden høretelefoner på også generer.
– “Det er blevet moderne at have højttaleren på, så alle kan høre med. Det er meget forstyrrende, fordi det foregår superhøjlydt. Ligesom reels uden høretelefoner bare er et baggrundstæppe af støj”, siger DSB’s kommunikationschef, Niels-Otto Fisker, til Politiken.
Han tilføjer, at det ikke sker hele tiden i DSB’s tog, men at vi alle oplever det, og at det går ud over “det gode fra den fælles oplevelse”.
– “Toget er et mikrokosmos, en lille model af samfundet, og selv om DSB stiller rammer til rådighed, er vi fælles om at skabe en god rejse uden utryghed og irritation”, siger Niels-Otto Fisker.
LÆS MERE: Super Mario fylder 40 men er stadig i live
Med et glimt i øjet
Adfærdskampagne afvikles i uge 40, 41 og 42, og vil kunne ses på video og udendørs reklamer og er ifølge Niels-Otto Fisker uden løftede pegefingre og irettesættelser, men med et glimt i øjet.
Det er ikke kun DSB som har fokus på at forbedre rejseoplevelsen. For nylig i London sat fokus på mobiltelefonernes støj i byens undergrundsbaner. Det samme fokus har de irske statsbaner.
Ifølge Politiken fik en franskmand tidligere på året en bøde på 150 euro – cirka 1.100 kroner – for at have talt i telefon med højttaler på, mens han stod på en perron i Nantes.
Man kunne så forestille sig, at DSB overvejer flere stillekupéer. Men det er ikke tilfældet.
– “Stillekupéer er gode, hvis man vil være stille, men man kan ikke føre en samtale. Det giver bedre mening at sikre, at alle får en god rejse uden støj”, siger Niels-Otto Fisker til Politiken.
Intet nyt om snakken
Selvom DSB’s udfordring af mobilsnak i det offentlige rum kan lyde charmerende, er det som sådan ikke nyt. Gennem årene er der lavet flere undersøgelser, som viser at det irriterer de fleste, at private samtaler deles højlydt med ufrivillige lyttere.
I foråret 2016 bragte Avisen.dk en artikel om emnet baseret på meningsmåling, som viste at 62,5 procent af de adspurgte var ofte eller til tider irriterede af mobilsnak i det offentlige rum.
Dengang forudså livstilseksperten Christine Feldthaus, at det snart ville blive moderne at slukke for mobilen:
– “Der kommer en modreaktion og tavshed bliver det nye sort. Folk, der har en bevidsthed omkring det, de slukker telefonen, når de er på ferie, og de kobler sig af Facebook og holder op med at tweete. Hos firstmoverne er det ikke smart at være online hele tiden,” udtalte Christine Feldthaus til Avisen.dk.
Kommunikationsekspert Tem Frank Andersen fra Aalborg Universitet mente dog, at privat snak var kommet for at blive.
Ifølge ham vælger folk kun at slukke mobilen af hensyn til sig selv – ikke andre, mente han i 2016.
Det tyder på, at hans tese holder stik – medmindre DSB med sin kampagne kan ændre på, at folk i det offentlige rum ufrivilligt “inviteres” ind i en fremmed persons privatsfære.
Mere til historien
En lang række aktører går sammen om en aftale, der skal styrke forældres vejledning i børns digitale liv. Læs mere om det her