Afgiftslettelse tager livet af ladeabonnementer
SVM-regeringen har detoneret en bombe, som tvinger ladeoperatørerne til at gentænke deres forretningsmodel.

Hvis SVM-regeringens forslag om at sløjfe elafgiften bliver til virkelighed, så er det med slut ladeabonnenter. Det vurderer administrerende direktør for elselskabet Ewii, Lars Binderup Bjørn.
– “Alle ladeabonnementer på elbiler bliver værdiløse nu,” siger han til Energiwatch.
Ewii er landets femtestørste ladeudbyder og lokker i kapløb med konkurrenterne kunderne med, at de kan købe ladeboks til hjemmet og betale ladeoperatørerne for at sørge for refusion af elafgiften for den strøm, der bruges til at oplade elbilen derhjemme.
Både hos Ewii og Andel fik regeringens melding den 21. august om at sænke elafgiften til laveste niveau (den lavest mulige elafgift er EU’s minimumssats på 1 øre pr. kWh – inkl. moms) til nytår fart på nye tanker om forretningsmodeller.
De nuværende 72,7 øre i elafgift er en del af forretningen nemlig administrationen og refusionen af elafgiften.
– “Det er jo en af de opgaver, som vi har varetaget indtil nu, så der kommer vi jo bare til at produktudvikle og sørge for, at vores nye produkter måske bliver sammensat på en anden måde,” siger administrerende direktør i Andel Energi Marlene Holmgaard Fris til Energiwatch.
LÆS MERE: En elbil kan spare dig op til 14.000 kroner årligt
Retur til elnettet er en mulighed
Den tanke er John Dyrby Paulsen, direktør i brancheorganisationen Dansk E-mobilitet, med på. Han mener blandt andet, at muligheden for at sende strøm tilbage fra bilbatteriet til elnettet er noget som elselskaberne fremover vil kunne tilbyde til elbilejerne.
Det anslås, at der står cirka 250.000 ladebokse rundt om i Danmark.
Ifølge Videncentret Bolius vil en gennemsnitlig dansk familie med elbil opnå en samlet årlig besparelse på godt 6.000 kroner, hvis SVM-regeringen får sænket elafgiften til 0,8 øre pr. kWh.
Regeringen vil sænke elafgiften i 2026 og 2027 og hos interesseorganisationen Green Power Denmark jubles der.
– “I dag kommer hovedparten af strømmen fra grønne kilder som vindmøller og solceller, og det er et kæmpe paradoks, at det, vi skal bruge mere af, er belagt med en tårnhøj afgift,” siger Kristian Jensen, administrerende direktør i Green Power Denmark, til Ritzau.
– “Regeringen kan ikke finde på en mere fornuftig afgiftslettelse, end den har gjort her,” jubler direktøren og tilføjer, at han tror, at det bliver svært for regeringen – eller et nyt Folketing – at genindføre elafgiften.
Sænkelsen af elafgiften er et forslag fra SMV-regeringen, der er en del af finanslovspakken. Forslaget er på nuværende tidspunkt ikke vedtaget.
Var dette en spændende artikel? Få flere nyheder som denne i din indbakke. Tilmeld dig gratis her.
Mere til historien
Elbiler er i gennemsnit 25 procent billigere at eje og køre end benzinbiler, viser analyse. Læs mere om det her