Xiaomi YU7: Den nye SUV der udfordrer elbilmarkedet
Xiaomi har løftet sløret for deres anden elbil og første SUV, Xiaomi YU7, som ser ud til at ryste op i elbilmarkedet på pris og specifikationer.

Xiaomi YU7 lyder næsten for god til at være sand, når man ser på de rene specifikationer tal. Xiaomis SUV oplyser en rækkevidde på 835 kilometer (CLTC), hvilket svarer til cirka 650 kilometer ifølge WLTP-standarden.
Nye detaljer: Denne SUV satser på rækkevidde
Og har man ikke rækkevidde nok, så sker opladning lynende hurtigt. Opladning fra 10-80 % tager kun 12 minutter, og med en ydeevne på op til 508 kW kan den ellers så rummelige SUV accelerere fra 0-100 km/t på blot 3,2 sekunder.
Udover den imponerende ydeevne byder Xiaomi YU7 på masser af rummelighed. Den har en længde på 4.999 mm og en akselafstand på 3.000 mm.
Xiaomi YU7 kommer med det nye HyperVision-system, som under forruden viser forskellige widgets, der kan tilpasses af brugeren via infotainmentsystemet.
Xiaomi SU7 scorer topkarakter i sikkerhedstest
YU7 er spækket med ny teknologi, der adskiller den fra konkurrenterne. Et eksempel er muligheden for at tale til bilen udefra og give kommandoer som “åbn frunk”. Dette niveau af innovation signalerer Xiaomis ambition om at revolutionere brugeroplevelsen.
Slår Xiaomi YU7 Tesla Model Y på næsten alt?
Xiaomi præsenterer YU7 som en overlegen bil i forhold til Tesla Model Y på stort set alle parametre. Ifølge Xiaomi er YU7 hurtigere, kører længere, lader hurtigere, er mere rummelig, bedre udstyret og har en højere byggekvalitet. Den eneste parameter, hvor Tesla Model Y angiveligt overgår YU7, er på effektivitet.
TEST: Xiaomi Watch S4: Ret godt budget-smartwatch
På det kinesiske elbilmarked har Xiaomi allerede markeret sig stærkt og ligger konsekvent i top 10, hvor de overgår etablerede mærker som Xpeng og Zeekr. Xiaomi har enorme forventninger til YU7 og forventer at sælge dobbelt så mange enheder af SUV’en som af deres succesfulde sedan, SU7.
Xiaomi har desuden bekræftet, at de forventer at komme til Europa i 2027 med deres elbiler. Dette vil sandsynligvis øge presset på de europæiske bilproducenter, der allerede mærker den stigende konkurrence fra Kina.
Prissætningen er skarp
Også på prisen forsøger Xiaomi at gøre sig konkurrence-dygtig og lige et hak under Tesla Model Y.
I Kina starter en Xiaomi YU7 fra 253.500 yuan, mens en basismodel af Tesla Model Y koster fra 263.500 yuan.
Mere til historien
Foruden den nye elbil Xiaomi YU7, så præsenterede Xiaomi også en ny foldbar smartphone. Læs mere om Xiaomi Mix Flip 2.