Batteripriser styrtdykkede i 2024
I 2024 var der et prisfald på batteripakker på hele 20 procent, hvilket kan betyde, at prisen på elbiler falder i fremtiden.

Elbilmarkedet oplevede i 2024 et historisk prisfald på batteripakker på hele 20 procent, det største fald siden 2017. Dette vækker håb om, at fremtidige elbiler kan blive billigere, eller at rækkevidden kan øges uden at hæve priserne – en vigtig nyhed, da batteriet fortsat er den dyreste enkeltkomponent i en elbil. Det skriver InsideEvs.
Elbilen kan spare dig for flere tusinde kroner på en overraskende måde
Ifølge Den Internationale Energiorganisation (IEA) skyldes det markante prisfald især øget konkurrence, større produktion og et midlertidigt overskud af råmaterialer som lithium. Særligt Kina har spillet en dominerende rolle i denne udvikling, hvor kinesiske fabrikker i 2024 stod for intet mindre end 80 procent af den globale celleproduktion. Kina dominerer også markedet for LFP-batterier, en billigere batteritype, der efter forbedringer nu findes i mange elbiler, især i Europa, Sydamerika og Asien.
🔹 Her kan du se, om du kan spare penge på bilforsikringen. Svar med det samme. Ingen salgsopkald eller mails. Tjek selv her Annoncelink
Hvad betyder det for danske bilkøbere?
På kort sigt kan prisfaldet på batterier gøre det lettere for bilproducenter at lancere billigere elbiler eller øge rækkevidden. Dette er især relevant for små og mellemstore elbiler, som er populære i Danmark.
Dog er udviklingen i batteripriser ikke ligeligt fordelt globalt. I USA er priserne stadig højere end i Kina, blandt andet på grund af toldsatser og politiske spændinger. Fremtiden for billig batteriproduktion i Vesten er usikker, især med udsigt til mulige fjernelser af amerikanske skattefordele for elbiler og batteriproduktion.
Fremgang for elbiler i EU – Danmark holder skansen
Mens produktionskapaciteten for batterier voksede med næsten 50 procent i USA i 2024 – primært takket være sydkoreanske virksomheder – gik det noget mere trægt i Europa, hvor eksempelvis svenske Northvolt måtte sætte deres store fabrik på pause.
Det store spørgsmål er derfor ikke, om batterier bliver billigere, men hvem der får fordelene først. For danske elbilister kan udviklingen være en god nyhed, hvis producenterne vælger at sende gevinsten videre til forbrugerne. Men i sidste ende afhænger det af globale forsyningskæder, lokal produktion og politiske beslutninger langt fra de danske motorveje.
Mere til historien
Elbilsejere med solceller vil fra 2026 kunne få refusion.